Læsning skal vedligeholdes

Vindermaterialet 'Læs på' skal give de ældste elever læselyst og sætte fokus på læsestrategier

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læsemængden falder med alderen. Det slog Torben Weinreich fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) fast på Danmarks Lærerforenings konference 'Læsningens Dag' den 24. august. Han kunne blandt andet fremvise tal fra en undersøgelse fra 2000, hvor 1.000 børn deltog. Den viser, at mens 47 procent af børnene i 1. klasse læser bøger i fritiden næsten hver dag, er det tilsvarende tal i 9. klasse nede på ti procent. Hele undersøgelsen understreger, at børn læser mindre, jo ældre de bliver.

Torben Weinreich kan se to knæk i elevernes læsekurve. Det første er omkring 3. klasse. Her begynder børnene at læse noget mindre, mens det er fra 6. klassetrin, de begynder at falde helt fra.

Den udvikling har vinderne af Årets Læseinitiativpris også fået øje på. Læsevejlederne og skolebibliotekarerne Hanne Fabrin, Birthe Post Jensen og Lissie Munk Jensen fik sammen med skolekonsulent fra Esbjerg Kommune, Inge-Marie Plauborg Larsen, overrakt prisen på konferencen for et projekt, der skal forbedre læseindsatsen i 7. til 9. klasse.

Nyt for de ældste

De fire prisvindere havde set knækkene på læsekurven og havde samtidig fundet ud af, at der stort set ikke undervises i læsning på de ældre klassetrin.

'Der læses for lidt efter 5. klasse. Det er uheldigt, fordi alle uddannelser kræver høj læsefærdighed, og fordi læsningen kan bruges til at finde så mange oplysninger i så mange forskellige medier nu', sagde Inge-Marie Plauborg Larsen ved prisoverrækkelsen.

Men der var også et problem med materiale til læseundervisning i de ældste klasser. Det eksisterede nemlig ikke.

'De lærere, der ønskede at udvikle læsefærdigheder, manglede materiale, og der var også tvivl om metode og pædagogik. Det var et forsømt område', husker Inge-Marie Plauborg Larsen.

Derfor gik projektgruppen i gang med at udvikle materialet 'Læs på'. Det skal give de ældste elever læselyst og sætte fokus på læsestrategier. 'Læs på' udkommer i oktober.

Årets Læseinitiativpris blev uddelt for femte gang af Foreningen Årets Læseinitiativ.