For tidligt at evaluere læreruddannelsen

Rapport om den nye læreruddannelse hviler på et for tyndt grundlag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Den faglige fordybelse er forsvundet, og uddannelsen opleves som mere forjaget', 'studiemiljøet og de studerendes engagement lider under stress' og 'de studerendes medbestemmelse er forringet'.

Sådan lyder nogle af konklusionerne i en rapport, som Dansk Magisterforenings Seminarieafdeling og paraplyorganisationen for de faglige foreninger på lærerseminarierne, Fagligt Forum, har udsendt.

Rapporten handler om den nye læreruddannelse, der blev vedtaget i 1997, og hvor de studerende er færdiguddannede i 2002, men grundlaget er så tyndt, at forfatterne selv advarer mod at overfortolke, og både studerende og rektorer ryster på hovedet over, at den er blevet offentliggjort.

'Det er faglige foreninger, der er ude i et helt andet ærinde, nemlig at seminarielærerne har det for hårdt, og så skubber man de studerende foran sig. Det kan være, at rapporten er retfærdig og rimelig nok, men jeg er meget betænkelig ved måden, den er blevet til på', siger formanden for Lærerseminariernes Rektorforsamling, Per Frimer-Larsen.

Grundlaget er en henvendelse fra Fagligt Forum til de 22 faglige foreninger for undervisere på lærerseminarierne. De er blevet bedt om at vurdere, hvordan tre bestemte politiske intentioner i den nye læreruddannelseslov er blevet indfriet. Halvdelen har ikke villet deltage i undersøgelsen, blandt andet begrundet med at man har for få erfaringer, og at det er for tidligt at evaluere loven. Blandt de resterende 11 foreninger har nogle spurgt deres medlemmer, andre har ladet bestyrelsen svare, og svarene er meget forskellige.

Tale om tendenser

'Man skal tage rapporten med en række forbehold, og der er ikke tale om, at den bygger på et videnskabeligt grundlag', siger Jon Larsen, Fagligt Forum. 'Der er kun tale om tendenser, men det er helt entydigt, at det faglige niveau er faldet med den nye lov'.

Det tvivler Per Frimer-Larsen på:

'Man kan ikke sige noget om det faglige niveau eller om andre forhold, før det første hold studerende er færdigt, og før de har prøvet uddannelsen af. Evaluerer man for tidligt, begår man samme fejl som ved den forrige lov, hvor man begyndte på en ny lov, før den gamle var gennemført. Det var en skandale, der ikke skal gentages'.

Formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Trine Barfod, synes også, at grundlaget er for spinkelt.

'Det er underligt at give sig til at evaluere en ny uddannelse, før nogen har gennemført den. Hvilken baggrund er der for konklusionerne? Slå koldt vand i blodet og vent, til der er et ordentligt grundlag', siger hun.

Lærerstuderendes Landskreds går i det kommende år i gang med at undersøge den nye læreruddannelse. I den forbindelse vil man henvende sig til lærere, studerende, rektorer, censor- og praktiklærerforening, og man vil benytte både spørgeskemaer og interview.

Formanden for Dansk Magisterforenings Seminarieafdeling, Klaus Kaae, erkender, at undersøgelsen er blevet overdimensioneret i medierne.