Idealer til debat

Mange lærere har stadig ikke hørt om DLF's professionsidealer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ingen mening i, at DLF's kongres vedtager et sæt professionsidealer for lærere, hvis ikke idealerne lever ude på skolerne.

Derfor kommer deltagerne på kongressen til oktober ikke til at stemme om det udkast med 11 idealer, som en arbejdsgruppe under DLF har udarbejdet. Men de kommer til at debattere dem.

'Idealerne sætter ord på, hvad det er, vi vil med folkeskolen. Derfor kan de bruges i de konkrete pædagogiske diskussioner på skolerne', siger DLF-hovedstyrelsesmedlem Anders Bondo Christensen.

Han har fulgt debatten tæt og er overrasket over den store opmærksomhed, idealerne har fået. Men der er stadig mange lærere, som enten ikke har hørt om dem eller ikke har sat sig ind i, hvad de går ud på. Derfor vil hovedstyrelsen have kongressen til at opfordre de kredse, der endnu ikke har haft en debat om idealerne, til at tage fat på den i det kommende år.

'Det nytter ikke noget, at vi laver en bombastisk vedtagelse på kongressen, hvis ikke idealerne lever blandt lærerne. Det er lærerne, der skal præsentere forældre og politikere for det arbejde, vi laver med eleverne i folkeskolen, så de bliver klar over, at målene for det kommende skoleår ikke bare er at lære eleverne at sætte kommaer. Det er også at udvikle dem som mennesker', siger Anders Bondo.

Han foreslår, at den enkelte lærer en gang imellem kaster et blik på idealerne, for eksempel op til et nyt skoleår.

'Jeg har hørt mange sige, at idealerne minder dem om, hvorfor de valgte at blive lærere. Samtidig indeholder idealerne nogle modsatrettede udsagn, der lægger op til en god kollegial diskussion. Hvordan løser man for eksempel den opgave, der hedder, at man ikke må gøre forskel på eleverne, når man samtidig skal tage udgangspunkt i den enkelte elev', spørger Anders Bondo.

stan

Idealer for menigmand

Idealer kan se smukke ud på papir. Noget helt andet er at leve op til dem.

I dette nummer indleder Folkeskolenen artikelserie, hvor lærere fortæller, hvordan de arbejder med idealernes indhold i deres undervisning. Vi har blandt andet bedt dem forholde sig til nogle af de modsætninger, idealerne indeholder.

Samtidig har vi bedt andre lærere lægge op til debat om de enkelte idealer på www.folkeskolen.dk

Du finder indlæggene på net-debat under debatforummet professionsidealer.

Vi lægger ud med de første to idealer:

1. Læreren vil efter bedste evne opfylde folkeskolens målsætning og undervisningsmål.

2. -Læreren vil indøve eleverne i dansk demokratisk livsform og folkestyrets principper og værdier.

Powered by Labrador CMS