- Kontakt her og nu

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis der er noget, de mest populære digitale medier har til fælles, er det uden tvivl, at de fremmer den enkeltes mulighed for at være i kontakt med andre på tværs af grænser i tid og rum. Mobiltelefonen er det bedste eksempel, når det gælder både tale og SMS. Mobilen gør det muligt for moderne børn, der lever et opsplittet hverdagsliv, at holde kontakten med familien - og ikke mindst med vennerne - mens de passer skolen og alle fritidens forpligtelser. Det er ikke altid nemt at få plads til at være sammen, sådan rent fysisk. Måske er det derfor, at folk altid indleder en mobilsamtale med bemærkningen 'Hvor er du?'. Der kunne jo være en mulighed for at mødes.

På nettet har programmet ICQ (udtales: I seek you) i flere år været en af topscorerne blandt amerikanske unge. Med ICQ får computeren en åben kanal, hvor computerens bruger hele tiden kan kontaktes af venner og bekendte, som er sat på brugerens 'buddy'-liste i programmet. Omvendt kan ens venner se, når man er på nettet, vel at mærke hvis man ønsker det. Via programmet er det hele tiden muligt at holde øje med, hvem man kan få kontakt med, enten til en uforpligtende chat eller for at få hjælp til lektierne her og nu. ICQ kan også sende og modtage SMS-beskeder.

Det fungerer selvfølgelig kun, når man er online, og derfor har det ikke været særlig udbredt her i landet. I takt med at flere og flere familier får internetforbindelser via kabelnet eller ADSL, hvor man kan være tilsluttet døgnet rundt uden ekstra omkostninger, breder ICQ og andre lignende 'instant messages'-programmer som Microsofts 'Messenger Service' og Netscapes 'Instant Messenger' sig også herhjemme. Det hænder stadig oftere, at man bliver spurgt om sit ICQ-nummer samtidig med e-mail-adressen.

Programtypen er velegnet til at skabe og vedligeholde netværk og befordre vidensdeling. Den kan bruges mere eller mindre organiseret. Et konkret eksempel er en 14-årig dreng, hvis 'buddy'-liste er opdelt efter, hvilke computerspil vennerne spiller. Han bruger listen, når han har tekniske problemer med de enkelte spil og har brug for hurtig hjælp fra en med de rigtige erfaringer.

web.icq.com/

www.msn.dk/messenger/

www.netscape.com