Debat
0   147

Urealistisk ambitionsniveau

I 'Bagsmækken' (Folkeskolen nummer 28-29) noterer lektor Per Fibæk Laursen sig, at kritikken af ministeriets projekt vedrørende klarere mål har været beskeden og stort set kun hæftet sig ved hastværket. Om det nu er Per Fibæk Laursen, der ikke følger med, eller DLF, der igen er for lavmælt, skal jeg ikke kunne afgøre. En kendsgerning er det i hvert fald, at DLF - i urbane vendinger, forstås - kritiserede ministeriets udspil sønder og sammen i et usædvanligt kritisk høringssvar i foråret. Vi er blandt andet utrygge ved delmålenes angivelser af, hvad eleverne 'almindeligvis' skal 'kunne og vide' på de forskellige klassetrin. Ikke blot fordi det er principielt betænkeligt, hvis lærernes ansvar for undervisningen fremover skal udstrækkes til også at gælde undervisningens effekt, det vil sige elevernes læring. Men også fordi det angivne ambitionsniveau for danskfaget er så urealistisk, at kun de allerfærreste elever vil kunne leve op til det. Læreren skal som altid trække hesten til vandet, men det kan aldrig blive hans ansvar, at den drikker - og da slet ikke som en dromedar, der ikke har fået en dråbe i to uger.

Niels Christian Sauer

Artiklen fortsætter under banneret

medlem af DLF's hovedstyrelse


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ