Debat

Urealistisk ambitionsniveau

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 'Bagsmækken' (Folkeskolen nummer 28-29) noterer lektor Per Fibæk Laursen sig, at kritikken af ministeriets projekt vedrørende klarere mål har været beskeden og stort set kun hæftet sig ved hastværket. Om det nu er Per Fibæk Laursen, der ikke følger med, eller DLF, der igen er for lavmælt, skal jeg ikke kunne afgøre. En kendsgerning er det i hvert fald, at DLF - i urbane vendinger, forstås - kritiserede ministeriets udspil sønder og sammen i et usædvanligt kritisk høringssvar i foråret. Vi er blandt andet utrygge ved delmålenes angivelser af, hvad eleverne 'almindeligvis' skal 'kunne og vide' på de forskellige klassetrin. Ikke blot fordi det er principielt betænkeligt, hvis lærernes ansvar for undervisningen fremover skal udstrækkes til også at gælde undervisningens effekt, det vil sige elevernes læring. Men også fordi det angivne ambitionsniveau for danskfaget er så urealistisk, at kun de allerfærreste elever vil kunne leve op til det. Læreren skal som altid trække hesten til vandet, men det kan aldrig blive hans ansvar, at den drikker - og da slet ikke som en dromedar, der ikke har fået en dråbe i to uger.

Niels Christian Sauer

medlem af DLF's hovedstyrelse

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler