SOm man spørger, får man svar

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Radio og Ugebrevet Mandag Morgen foretog i sidste uge begge en undersøgelse af lærernes vilkår i folkeskolen. Selv om det var de samme emner, der blev belyst, var der stor forskel på svarene. Bjarne Hjorth Andersen har været folkeskolelærer. I dag underviser han i forskningsmetoder på Sociologisk Institut på Københavns Universitet. Han peger blandt andet på, at hvis man ønsker et positivt svar om lærernes vilkår, spørger man som Mandag Morgen, hvis man ønsker et negativt svar, spørger man som Danmarks Radio.

'Hvis man ikke har gjort meget præcist op med sig selv, hvad det egentlig er, man vil belyse, så vil man ofte stille spørgsmål, hvor svarene kan tolkes i øst og vest, og så kan man ikke bruge dem til noget, og det mener jeg, at de her spørgsmål er gode eksempler på', siger han.

maria

Mandag Morgen. Undersøgelse foretaget af Zapera

Jeg mener, at de fysiske rammer gør skolen til et rart og stimulerende sted at være

antalprocentIkke svaret41Helt uenig5821Delvist uenig5721Hverken/eller4115Delvist enig5821Helt enig5420

Danmarks Radio - journalister har foretaget undersøgelsen Folkeskolens fysiske rammer er generelt for dårligeantalprocentHelt enig8252Delvist enig5635Delvist uenig149Helt uenig43Ved ikke21