Networking the teachers

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I velkomsten til verdenskonferencen Networking the Learner, der blev afholdt i København i sidste uge (se side 29) blev deltagerne opfordret til at networke så meget som overhovedet muligt, og networket blev der. Her var det ikke blot foredragsholderne, der delte deres viden med tilhørerne. Inspireret af de mange spændende indlæg blev der debatteret videre og udvekslet visitkort i den helt store stil blandt de 1.200 engagerede undervisere og it-folk der var samlet på konferencen. Alle ønskede de at dele deres viden og begejstring med andre. Og er dette ikke præcis forudsætningerne for et godt og velfungerende netværk? Engagement, kontakt, glæde og fælles oplevelser? Uanset om netværket er et menneskeligt eller et elektronisk.

Når man går fra en konference som Networking the Learner er det med en enorm lyst til som lærer at networke - både i betydningen at arbejde mere på nettet og i betydningen at knytte kontakter til andre lærere og ikke mindst med en stor lyst til at lade eleverne opleve alle de muligheder networking har - også i begge betydninger. Og når det drejer sig om at knytte kontakter og udveksle erfaringer inden for undervisningen har vi jo i Danmark en enestående chance i form af SkoleKom, der rent faktisk er verdens største konferencesystem med cirka 3.000 institutioner og 300.000 registrerede brugere tilknyttet. Men også i mindre fora er det muligt at oprette konferencer og benytte sig af den utrolige fleksibilitet, nettet byder på. Er man så heldig at bo i Viborg amt kan man gratis koble sig til projektet hval.dk hvor man får en enestående chance for at være med i et netværk, der både byder på mulighed for at gemme filer i mapper, der er tilgængelige fra en hvilken som helst computer, udveksle oplysninger internt blandt lærere og oprette logbøger til eleverne. Bor man uden for Viborg Amt er man ikke afskåret fra muligheden, men det koster lidt i abonnement. Se mere om projektet på adressen: www.hval.dk

Ønsker man bare at danne et lille netværk på nettet, kan man på siden http://communities.msn.dk oprette sit private forum for familien, fodboldklubben eller klassen, her kan man få sin egen hjemmeside og udveksle filer med hinanden samtidig med, at man kan debattere og chatte i sit eget rum.

E-learning - undervisning via nettet - som mange kender det fra pædagogiske it-kørekort vinder mere og mere indpas, og især motivation og målgruppe i e-learningen blev debatteret på konferencen, og det var tydeligt, at det ikke kun var begejstring over den nyeste teknologi, der prægede indlæggene; gang på gang blev vi mindet om, at brugen af it aldrig må blive et mål i sig selv, men at it kan være et nyttigt middel i læringsprocessen. I det hele taget var læringsbegrebet i centrum af denne konference - både når den begejstrede lærer Thao Lê fra Tasmanien fortalte om at være lærende i et lærende fællesskab og om at finde sin egen vej, og når Robert Kramer Rasmussen fra Lego fortalte om lystfyldt læring og om at finde 'flowet' - den perfekte balance mellem færdigheder og udfordringer, hvor det man laver er tilpas svært, så man ikke keder sig og tilpas let til at man kan overskue det. Læs mere om hvordan man kan give sin hjerne en hjælpende hånd på siden www.lego.com/dacta

En ren praktisk hjælpende hånd til læreren, når der skal arbejdes på computerne i klasseværelset kunne være NetOp School 2.0 der også var repræsenteret på konferencen. Programmet gør det muligt at opbygge virtuelle og fjernstyrede klasser. Læreren kan fra centralt hold åbne programmer og dokumenter eller overføre filer mellem de enkelte deltagere i det virtuelle klasserum og på denne måde skræddersy skærmbillederne eller vælge at vise udvalgte elevskærme for alle - slut med at præsentere via overheadprojektor, ja selv den ellers geniale videokanon bliver overflødiggjort. Naturligvis er der i programmet også mulighed for, at elever og lærere kan kommunikere indbyrdes via computeren - endda med lyd ved at udnytte pc'ernes mikrofoner og højttalerne. Kig nærmere på hjemmesiden www.netop.dk, hvor man også kan hente en demoudgave af programmet.

Næste verdenskonference afholdes 2. uge i juli år 2005 i Cape Town - det bliver spændende at se, hvor udviklingen har ført os hen til den tid.

Den netop overståede konference har hjemmeside på www.wcce2001.com

Denne uges NETopNU er skrevet af Synne Andersen og Vibe Strange