Danske lærere har fået en time mindre forberedelse om ugen
Af: Andreas Brøns Riise
Danske grundskolelærere bruger mindre af deres arbejdstid på planlægning og evaluering og mere tid på undervisning end tidligere. Det viser den danske udgave af den nye Talis-rapport fra OECD, der sammenligner lærernes arbejdsforhold på tværs af lande.
Konsekvensen af, at lærerne mister forberedelsestid er ifølge Jeanette Sjøberg, at undervisningen bliver standardiseret.
Danske grundskolelærere underviser 0,7 timer mere om ugen og har
knap en times mindre tid til forberedelse end i 2013. Den
gennemsnitlige tid til individuel forberedelse er faldet fra 8,1
til 7,2 timer om ugen fra 2013 til 2018.
Til gengæld angiver lærerne i den nye Talis-undersøgelse for
første gang, at de bruger mere end halvdelen af deres arbejdstid på
at undervise. 20,1 timer om ugen mod 19,4 timer i 2013.
Der er ligeledes sket et fald i, hvor stor en andel af
arbejdstiden lærerne bruger på rettearbejde samt teamsamarbejde og
dialog med kolleger på skolen.
TALIS 2018
OECD's Teaching and Learning International Survey
2018 (Talis 2018) er en international spørgeskemaundersøgelse, der
undersøger lærernes og skoleledernes oplevelse af deres
professionelle udvikling, læringsmiljøet på skolerne samt rammerne
for undervisning og skoleledelse på både grundskoler og
ungdomsuddannelser.
Undersøgelsen bygger på lærernes og ledernes
oplevelse af deres egen praksis. den internationale udnersøgelse
blev offentiiggjort i juni i år.
Der deltager 48 lande i Talis 2018, herunder
Danmark, Norge, Sverige og Finland.
Undersøgelsen omfatter både grundskolens 0.-6.
klasse, grundskolens 7.-10. klasse og ungdomsuddannelser
(erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). Danmark deltager
på alle tre niveauer.
Der har i Danmark deltaget 6.263 lærere og 381
skoleledere.
I Danmark er Talis 2018 gennemført af Danmarks
Evalueringsinstitut (Eva) sammen med Danmarks Statistik. Danmark
har tidligere deltaget i Talis i 2008 og
2013.
Eva udarbejder to danske rapporter om
undersøgelsen. Rapporterne sætter fokus på de danske resultater og
perspektiverer til resultaterne i de øvrige nordiske lande og
resultaterne af Talis 2013.
Den første danske rapport offentliggøres i dag.
Temaerne i rapporten er lærernes arbejdstid, undervisningspraksis
og tiltro til egne undervisningsevner, kompetenceudvikling og nye
læreres start i professionen. Temaerne i den næste rapport, som
forventes offentliggjort i marts 2020, er feedback og
lærersamarbejde, jobtilfredshed og skoleklima samt
skoleledelse.
OECD udarbejder to internationale hovedrapporter
og et antal temarapporter om undersøgelsens resultater. Den første
internationale hovedrapport blev offentliggjort 19. juni
2019.
Når det kommer til evaluering af elevernes læring, angiver 64
procent af danske grundskolelærere, at de gennemfører egne
evalueringer. Det er 13 procentpoint lavere end OECD-gennemsnittet
og hele 22 procentpoint lavere end for finske lærere.
"Det kan godt passe, at forberedelsestiden er skåret med en
time i gennemsnit, men det hører med til billedet, at lærerne skal
nå meget mere på den kortere tid. Lærerne løber hurtigere og
hurtigere, og får flere og flere opgaver, der skal løses, og som
kræver forberedelse. Det er derfor ikke kun undervisningen, man har
kortere tid til at forberede. Der er skåret i tiden til en række
ekstraopgaver, der er pålagt lærerne", siger formand for Danmarks
Lærerforenings undervisningsudvalg Jeanette Sjøberg.
Den samlede gennemsnitlige arbejdstid for danske lærere er i
følge undersøgelsen er faldet med 0,8 timer til 40,1 timer om ugen
siden 2013. Det er stort set svarende til gennemsnittet i
OECD-landene, men lavere end i vores nordiske nabolande, bortset
fra Finland.
Svenske lærere topper statistikken i Norden med 44 ugentlige
arbejstimer i gennemsnit.
Rapporten tager dog forbehold for en vis usikkerhed ved at
sammenligne tallene fra 2018 med dem fra 2013, da spørgsmålene i de
to undersøgelser har været forskellige.
Mangler inklusionsefteruddannelse
Undersøgelsen viser desuden, at danske lærere føler sig bedre
klædt på end deres nordiske kollegaer, når de starter som lærere,
men at nye lærere i Danmark stadig føler større behov for
efteruddannelse end erfarne lærere.
Særligt på inklusionsområdet oplever lærerne behov for mere
uddannelse. Tre ud af ti lærere i 0.-6. klasse og hver
femte lærer i 7.-10. klasse oplever i høj grad behov for
kompetenceudvikling i at undervise elever med særlige
behov.
Konklusionerne ligger helt i tråd med, hvad Danmarks
Lærerforening løbende hører fra medlemmerne, fortæller Jeanette
Sjøberg.
"Nemlig at der mangler kompetenceudvikling på
inklusionsområdet. Der er et massivt behov for at investere i
elever med særlige behov, herunder lærernes efteruddannelse", siger
hun.
"Der kommer flere og flere elever med særlige behov af
forskellig art i klasserne, og lærerne oplever både at mangle viden
om den enkelte elevs udfordringer og om organisering af
undervisningen, så den rammer så mange forskellige elevers særlige
behov".
"Tallene understreger, at lærerne har fået mere
undervisning og mindre forberedelse. Forberedelse er både vigtig
for at lave en god undervisning og for at løfte
inklusionsopgaven".
"Det er helt afgørende for, at lærerne kan lykkes
med deres opgave, at der er nok forberedelsestid og tid til
evaluering af undervisningen. Ellers kan man ikke lave den særligt
tilrettelagte undervisning, der rammer elevernes behov. Så bliver
det noget med at bruge det, man nu lige har for hånden i form af
standardiserede ofte digitale
undervisningsforløb".
Danske lærere angiver desuden i Talis 2018-undersøgelsen, at
de varetager mere undervisning, der kræver kritisk tænkning, end
lærere i de andre nordiske lande. Samtidig har danske lærere højere
tiltro til deres evner til at lære eleverne at tænke kritisk.
Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk.
Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.
Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig
for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige
behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik
Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning
en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde
dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også
med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et
weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores
Facebookside hver dag i december for at være med!
MERE OM EMNET