Konsekvensen af, at lærerne mister forberedelsestid er ifølge Jeanette Sjøberg, at undervisningen bliver standardiseret.

Danske lærere har fået en time mindre forberedelse om ugen

Danske grundskolelærere bruger mindre af deres arbejdstid på planlægning og evaluering og mere tid på undervisning end tidligere. Det viser den danske udgave af den nye Talis-rapport fra OECD, der sammenligner lærernes arbejdsforhold på tværs af lande.

Publiceret

TALIS 2018

OECD's Teaching and Learning International Survey2018 (Talis 2018) er en international spørgeskemaundersøgelse, derundersøger lærernes og skoleledernes oplevelse af deresprofessionelle udvikling, læringsmiljøet på skolerne samt rammernefor undervisning og skoleledelse på både grundskoler ogungdomsuddannelser.
Undersøgelsen bygger på lærernes og ledernesoplevelse af deres egen praksis. den internationale udnersøgelseblev offentiiggjort i juni i år.
 
Der deltager 48 lande i Talis 2018, herunderDanmark, Norge, Sverige og Finland.
 
Undersøgelsen omfatter både grundskolens 0.-6.klasse, grundskolens 7.-10. klasse og ungdomsuddannelser(erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). Danmark deltagerpå alle tre niveauer.
 
Der har i Danmark deltaget 6.263 lærere og 381skoleledere.
 
I Danmark er Talis 2018 gennemført af DanmarksEvalueringsinstitut (Eva) sammen med Danmarks Statistik. Danmarkhar tidligere deltaget i Talis i 2008 og2013.
 
Eva udarbejder to danske rapporter omundersøgelsen. Rapporterne sætter fokus på de danske resultater ogperspektiverer til resultaterne i de øvrige nordiske lande ogresultaterne af Talis 2013.
 
Den første danske rapport offentliggøres i dag.Temaerne i rapporten er lærernes arbejdstid, undervisningspraksisog tiltro til egne undervisningsevner, kompetenceudvikling og nyelæreres start i professionen. Temaerne i den næste rapport, somforventes offentliggjort i marts 2020, er feedback oglærersamarbejde, jobtilfredshed og skoleklima samtskoleledelse.
 
OECD udarbejder to internationale hovedrapporterog et antal temarapporter om undersøgelsens resultater. Den førsteinternationale hovedrapport blev offentliggjort 19. juni2019.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske grundskolelærere underviser 0,7 timer mere om ugen og har knap en times mindre tid til forberedelse end i 2013. Den gennemsnitlige tid til individuel forberedelse er faldet fra 8,1 til 7,2 timer om ugen fra 2013 til 2018.

Til gengæld angiver lærerne i den nye Talis-undersøgelse for første gang, at de bruger mere end halvdelen af deres arbejdstid på at undervise. 20,1 timer om ugen mod 19,4 timer i 2013. 

Stor international undersøgelse: Danske lærere har styr på klassen

Der er ligeledes sket et fald i, hvor stor en andel af arbejdstiden lærerne bruger på rettearbejde samt teamsamarbejde og dialog med kolleger på skolen.

Når det kommer til evaluering af elevernes læring, angiver 64 procent af danske grundskolelærere, at de gennemfører egne evalueringer. Det er 13 procentpoint lavere end OECD-gennemsnittet og hele 22 procentpoint lavere end for finske lærere.

Den samlede gennemsnitlige arbejdstid for danske lærere er i følge undersøgelsen er faldet med 0,8 timer til 40,1 timer om ugen siden 2013. Det er stort set svarende til gennemsnittet i OECD-landene, men lavere end i vores nordiske nabolande, bortset fra Finland.

Svenske lærere topper statistikken i Norden med 44 ugentlige arbejstimer i gennemsnit.

Rapporten tager dog forbehold for en vis usikkerhed ved at sammenligne tallene fra 2018 med dem fra 2013, da spørgsmålene i de to undersøgelser har været forskellige.

Mangler inklusionsefteruddannelse

Undersøgelsen viser desuden, at danske lærere føler sig bedre klædt på end deres nordiske kollegaer, når de starter som lærere, men at nye lærere i Danmark stadig føler større behov for efteruddannelse end erfarne lærere.

Særligt på inklusionsområdet oplever lærerne behov for mere uddannelse. Tre ud af ti lærere i 0.-6. klasse og hver femte lærer i 7.-10. klasse oplever i høj grad behov for kompetenceudvikling i at undervise elever med særlige behov.

Konklusionerne ligger helt i tråd med, hvad Danmarks Lærerforening løbende hører fra medlemmerne, fortæller Jeanette Sjøberg.

Læs mere

Powered by Labrador CMS