Folkeskolens chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen med prisvinder Julie Minor Jensen. Foto: Klaus Holsting

Lærerprofession.dk: Se vinderne af Fagbladet Folkeskolens formidlingspris

Fagbladet Folkeskolen har vinderkåret et projekt, der forholder sig kritisk til politikernes ambition om at styrke praksisfagligheden i skolen og et om metoder til at styrke elevernes læseforståelse til henholdsvis årets bedst formidlede bachelor- og diplomprojekt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

År efter år producerer landets kommende lærere og lærere på de pædagogiske diplomuddannelser stribevis af analyser af udfordringer og løsninger i folkeskolen.

De bedste af dem er her til eftermiddag blevet fejret ved lærerprofession.dk's årlige prisuddeling i København.

Her uddeler Folkeskolen mediets Formidlingspris for det bachelor- og diplomprojekt, der ifølge Folkeskolens chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen er bedst og skarpest formidlet til at komme udover rampen til andre, der kunne få glæde af at læse opgaverne.

I år gik prisen for den bedst formidlede bacheloropgave til Julie Minor Jensen, der har læst til lærer på Københavns Professionshøjskole på Frederiksberg.

Analyserer lovgivning om praksisfaglighed

Julie Minor Jensen vinder for sit projekt om den nye lovgivning om at styrke praksisfagligheden i folkeskolen, der fra indeværende skoleår har gjort det obligatorisk, at alle elever skal have enten musik, madkundskab, håndværk og design eller billedkunst som et toårigt valgfag i 7.-8. klasse.

I projektet har Julie Minor blandt andet analyseret politikernes aftaletekst om at styrke praksisfagligheden. En tekst, der på intet tidspunkt forholder sig til, hvad der egentlig menes med praksisfaglig.

"For en journalist er det interessant at se, hvilken politisk virkelighed, der kan analyseres frem, blot ved at kigge på denne type tekst. Hvordan kan man introducere en ny lovgivning uden at definere, hvad det er for en praksisfaglighed, der skal opstå naturligt. Og hvem skal sørge for det?", lød det på talerstolen fra Hanne Birgitte Jørgensen om Julie Minor Jensen vinderprojekt.

I forbindelse med sit projekt har Julie Minor Jensen desuden besøgt en skole for at snakke med lærere og elever om, hvad de forstår ved praksisfaglighed.

Hjælp til at øge elevernes tekstforståelse

Dagens anden vinder af Folkeskolens formidlingspris gik til Malene Ross-Hvam for hendes pædagogiske diplomprojekt, som hun har arbejdet med på Professionshøjskolen Via.

I projektet arbejder Malene Ross-Hvam med begrebet forståelsessammenbrud, ligesom hun også viser, hvordan en læsevejleder kan hjælpe lærerne til at arbejde med elevernes tekstforståelse.

"Grunden til, at hun skal have en formidlingspris, er, at hun er i stand til helt enkelt at forklare, hvordan man som vejleder kan arbejde med lærernes arbejde med elevernes tekstforståelse på en helt enkel måde", sagde Hanne Birgitte Jørgensen.

Med Folkeskolens Formidlingspris følger et weekendophold med alt betalt for to på et Sinatur-hotel og Pædagogikkens Idehistorie fra Aarhus Universitetsforlag.