Debat

Lad os smøge ærmerne op

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolennummer 25 antyder tre studerende fra Blaagaard Seminarium, at seminariets ledelse blot vasker hænder og fralægger sig ansvar for, at studerende ikke oplever en udfoldet IT-didaktik i læreruddannelsen. At studerende ikke forberedes til didaktisk kvalificeret anvendelse af IT i folkeskolen.

Det er vist ikke tid at vaske hænder, snarere må vi alle sammen smøge ærmerne op og komme videre med arbejdet. I et interview i Folkeskolennummer 23 har jeg søgt at forklare, at studerendes oplevelse af utilstrækkelig IT-integration kan handle både om egen studieproces og om folkeskolens og seminariernes fortsat uløste opgave med at udvikle IT-didaktikken integreret i den faglige undervisning. Alle lærere (i folkeskolen og på seminarierne) er forpligtet på og i gang med en meget stor opgave, der handler om at finde ud af, hvordan man støtter børns læring med IT, der både er en del af verden og en del af den måde, hvorpå vi begriber og kommunikerer om verden. Fagenes metoder og indhold skal udvikles i lyset heraf.

Seminariets lærere efteruddannes massivt i disse år, der laves stribevis af IT-orienterede udviklingsprojekter internt på seminariet og eksternt i samarbejde med folkeskoler. Der eksperimenteres meget i den faglige undervisning og i udviklingen af seminariet som organisation. På nogle fagområder kan vi præstere en ganske udviklet IT-didaktik, på andre områder skal der ske mere - og så er der jo også områder, hvor IT ikke gør en (stor) forskel. Meget er i gang, men vi ved godt, at vi ikke er blot halvt færdige. Det er alle de andre desværre heller ikke. Heller ikke i det store IT-mekka Boston, USA, kan man finde en udfoldet IT-integreret fagdidaktik. Vi skal skabe den sammen med lærerstuderende og folkeskolelærere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jørgen Thorslund

souschef på

Blaagaard Seminarium