Debat

To par briller

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'En effektiv ledelse skal selv kunne træffe beslutninger, så her hører demokratiet ikke hjemme'.

Lars Kolind

Lars Kolind har beskrevet sine skolepolitiske visioner i bogen 'Videnssamfundet, 2000'. En af hans konklusioner lyder:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'Undervisningsministerium, kommuner, forældre og elever skal stille krav til 'produktet', mens virksomheden skal træffe de beslutninger, der er nødvendige for at løse opgaven bedst muligt'.

Virksomheden er i denne sammenhæng skolen, og 'produktet' er den enkeltes kompetencer, som siden hen i hans liv er den kapital, som skal forrente sig, hvis nogen skulle være i tvivl om sprogbrugen.

Det fremgår af bogen, at vi ikke kan nå dette mål. Hindringerne er blandt andet den nuværende indretning af bygninger, den nuværende lærerstab og den nuværende pædagogik. Bygningerne, mente Lars Kolind engang (spøgefuldt?), skal vi sprænge i luften. Lærerne skal delvis udskiftes med kompetente mennesker fra det virkelige liv, læs 'erhvervslivet', der kan bringe virkeligheden ind i skolen. Skolen er, underforstået, uvirkelig. Endelig er afskaffelsen af klasseundervisningen helt central. Det holder Lars Kolind gerne foredrag om. Sådan et foredrag svarer vel betænkt til en ekstrem klasseundervisning, men i den virkelige verden kan netop foredraget optimere fortjenesten, så pyt.

Nu undrer Lars Kolind sig over, at han bliver kritiseret i Folkeskolen(nummer 22). Det kan jeg godt forstå. Lars Kolind er nemlig vant til at få ros. Da han overtog Oticon, ledte og fordelte han arbejdet med hård hånd. De medarbejdere, der ikke delte Lars Kolinds opfattelse af personlig frihed, dialog og respekt for andres meninger, måtte søge andet arbejde. Det er derfor, John Villy Olsen taler om føjelige, fleksible og disciplinerede medarbejdere. Den samme virkelighed kan ses gennem to par briller. Lars Kolind sætter fokus på produktet, John Villy Olsen ser mere på processen. Det betyder, at Lars Kolind mener, at formålet helliger midlet. John Villy Olsen er klar over, at midlet i skolen er en integreret del af uddannelsen, i sig selv et mål. Hvis vi ønsker fortsat at leve i et demokrati, skal vi nok snarest lytte til John Villy Olsen. Det er blandt andet derfor, Lars Kolind får øretæver i Folkeskolenog ros i Mandag Morgen.

Siggi KaldanSilkeborg

Powered by Labrador CMS