Debat

Hvilket vanvid

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med udgangspunkt i at demonstrere alvoren i indgåede aftaler og overenskomster indbragte kreds 54 alle kredsens fem kommuner for overenskomstbrud i henhold til overenskomstresultatet fra 1999. Aftalebruddene viste sig fra 1. april 2000 og fremefter. Dels var lønudbetalingerne ikke foretaget rettidigt, dels var arbejdstidsbestemmelserne ikke overholdt. I kredsstyrelsen var vi så naive at tro, at det var en oplagt sag, idet forholdene var helt åbenlyse, de var erkendt af kommunerne, og beviserne lå lige for fødderne i form af KMD/Matrix.

Vi indbragte altså sagerne for DLF. Det var selvsagt ikke nok med en meddelelse, så vi beskrev kommunevis, hvor mange skoler der var omfattet, og hvilke overtrædelser der var tale om. Det var slet ikke tilstrækkeligt. Efterfølgende bad DLF om dokumentation for bruddene. Vi indsamlede og fremsendte derfor kopier af lønsedler og aktivitetsplaner, der dokumenterede vore påstande.

Herefter har foreningen besluttet at rejse sagerne over for Kommunernes Landsforening, KL. Der har ikke kunnet opnås enighed om et forlig i sagerne, hvorefter konsekvensen er, at der nu skal rejses sag for hver enkelt lærers forhold.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Så nu tager vanviddet for alvor fart. Kredsen skal indsamle oplysninger om, hvornår den for sent udbetalte løn rent faktisk er udbetalt - hvis den er udbetalt! For hver enkelt lærer! Selv om det er samme dato for alle kommunens lærere! Og det skal registreres, hvor meget - eller lidt - der er udbetalt. Der skal skelnes mellem tillæg for akkorder, timerammer og undervisning. For arbejdstiden skal igen indhentes dokumentation for, hvornår den endelige aktivitetsplan er udleveret. Her kan man dog nøjes med en enkelt aktivitetsplan, en liste over undervisningspersonalet på skolen samt en tro og love-erklæring fra tillidsrepræsentanter om, at aktivitetsplanens udstedelsesdato er den samme for alle.

Alt dette tåbeligt bureaukratiske arbejde har betydet, at kredsen har måttet bede tillidsrepræsentanter om at skaffe de nødvendige kopier. Det har været et hestearbejde krydret med irritationer og frustrationer. Hvad med dem, der ikke kunne finde lønsedlerne? Hvad med dem, der er flyttet i mellemtiden. Hvad med de kolleger, der ikke kan snøvle sig til at aflevere til tiden? På kredskontorerne har situationen lammet fornuftigt arbejde, fordi kommunerepræsentanterne har kæmpet for at få oplysningerne ind og brugt oceaner af tid på udregninger og indtastninger i kamp med håndtering af edb-systemet.

Jeg må spørge mig selv: Kan det virkelig ikke være anderledes? Er det sådan, det arbejdsretlige system fungerer? Eller er det KL, der er ude på at sabotere fornuftigt foreningsarbejde? Eller måske bare ønsker at chikanere os? Er det DLF, der har fremprovokeret situationen? Hvem i alverden har udtænkt et system, der kan fremtvinge så tåbelig en situation? Det burde være strafbart!

Jeg kunne godt tænke mig at møde en person, der på ædruelig vis kan forklare det fornuftige i en sådan fremgangsmåde. For det kan da ikke udelukkes, at det bare er mig, der ikke kan få øje på visdommen i systemet.

Karl Sigsgaard

Slagelse

Svar

Der er vist ingen, der kan se hverken fornuft eller visdom i den måde, sagen om kommunernes brud på overenskomsten har udviklet sig på. Men en gang imellem koster det både vilje, knofedt og stædighed, når man vil slås for sin ret.

Sagen har jo en lang forhistorie.

Før sommerferien 2000 fik foreningen henvendelser fra en række lokalkredse og skoleledere om, at skolerne ikke kunne overholde fristerne for udlevering af planlægningsdokumenterne til lærerne. Årsagerne hertil var mange, men en af de væsentligste årsager var dog, at der var store funktionsproblemer med Kommunedatas administrationssystem af arbejdstidsaftalerne 'KMD/Matrix'.

Foreningen drøftede sagen med Kommunernes Landsforening, KL, allerede den 23. juni 2000. På dette møde tilkendegav KL, at det forventedes, at aftalernes planlægningsbestemmelser ville blive overholdt, og at KL derfor ikke ville foretage sig noget. Foreningen var ikke enig heri og iværksatte primo august en undersøgelse, som dokumenterede en omfattende tilsidesættelse af planlægningsbestemmelserne. På baggrund af foreningens undersøgelse havde foreningen igen et møde med KL i september 2000, hvor der blev forsøgt udarbejdet et forslag til et forlig med en fælles udmelding til kredse og kommuner om sagen. Hovedstyrelsen fandt imidlertid ikke, at forliget og den fælles udmelding, der kunne opnås enighed med KL om, var tilfredsstillende.

Da der var tale om brud på overenskomsten, besluttede foreningen at videreføre sagerne i det arbejdsretlige system. Mæglingsmødet i sagen blev afholdt den 7. februar 2001 mellem Kommunernes Landsforening og Lærernes Centralorganisation, LC, uden at der kunne opnås enighed. KL erkendte og beklagede, at der var begået brud på overenskomsten, men var dog også af den opfattelse, at der ikke var udvist adfærd fra kommunernes side, som kunne føre til betaling af bod.

Sagerne føres derfor af foreningen videre i det arbejdsretlige system. Vi forsøgte at få en aftale med KL om kun at føre nogle enkelte sager videre, som så kunne danne grundlag for afgørelsen af resten af sagerne, men det ville KL ikke være med til. Ydermere var KL af den opfattelse, at sagen skulle føres for Tjenestemandsretten (da de fleste, der er berørt af sagen, er tjenestemænd), i modsætning til at alle sager, der vedrører brud på læreroverenskomsten, hidtil har været ført - og efter vores opfattelse fortsat skal føres - ved Arbejdsretten. Derfor er det nødvendigt med det store arbejde. Sagerne må føres konkret, og det betyder, at vi skal have oplysninger om de enkelte læreres ansættelsesmæssige status samt andre forhold, der vedrører den enkelte ansatte.

Jeg medgiver, at det er vanvid, og det er jo ikke kun kredsene, der skal lave et stort arbejde, der er også et meget stort arbejde for sekretariatet og for LC, og efterfølgende vil det blive et stort arbejde for KL og for kommunerne, som jo skal kontrollere, om vores oplysninger nu også er korrekte.

Anni Herfort

formand for DLF

Powered by Labrador CMS