Debat

Mens vi venter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ventetiden er sød, men ikke lang, når det gælder undersøgelsesindustriens indtrængen i 'mor Danmarks' mekanismer. Hver uge 'viser en ny undersøgelse', at. . ., og kun sjældent sættes undersøgelsens ressourceforbrug i forhold til resultatets brugbarhed i den virkelige verden, for slet ikke at tale om at forglemmelsens slør er sikret ved, at næste dag har 'en ny undersøgelse viser'. I DLF-medlemsskaren ventes der nu på udviklingsprojektets slutrapport, der vel formodes at skulle vise noget om vejen fremover for foreningen. Også vejen for de 81.042 medlemmer, som viste civil ulydighed ved at fravælge muligheden for indsendelse af spørgeskema.

Der mumles i krogene, så den frydefulde ventetid inden offentliggørelse af resultatet kan bruges til at tænke over alt det, man burde være arrig over. Den 29 mand store hovedstyrelse er billedligt set iklædt dynejakker, hvor arrigskaben kun kan slå buler i dynen, og klemmes modstanderen mellem andre dyner, er alle sikret uforanderligheden og ingen brudflader.

Det opmærksomme DLF-medlem kunne ligeledes vente på den danske udgave af et amerikaniseret testprogram, som undervisningsministeren ved offentliggørelsen brugte til at bevise, hvor højt niveauet var i det danske skolesystem, når det gjaldt paratviden om parlament, politiske partier, grundlov, fagforeninger, FN med videre. 'Danske elever er i politisk topform', konkluderede ministeren. Danmarks Pædagogiske Universitet skal forestå den kommende rent danske undersøgelse, så det vil i forvejen rejse spørgsmål om, hvor mange elever der skal besvare, for at undersøgelsen kan kaldes repræsentativ? Hvilke forventninger vil man måle med i forhold til danske elevers viden om demokratiet? Har man en konkret forventning at måle ud fra? For siger det i virkeligheden noget om danske elevers forhold til dansk demokrati, at de i den amerikanske undersøgelse er klar over, hvad der kan være tegn på manglende demokrati i for eksempel Chile?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mens vi nu venter, er der også restordre på artiklen om hovedstyrelsens resultat af et EU-besøg i februar måned. Besøget blev ved hjemkomstevaluering dømt til at være en positiv oplevelse, rigeligt pengene værd. Forhåbentlig bliver denne manko snart indhentet.

Torben Thomsen

Aars