Debat

Fransk som måske-fag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I indeværende forår er franskstuderende og jeg som fransklærer på Haslev Seminarium blevet bestormet med henvendelser fra skole- og viceskoleinspektører, som ønsker at ansætte liniefagsuddannede fransklærere.

Stor er deres overraskelse - eller grænser det til irritation? - over, at jeg desværre må meddele dem, at vi slet ikke kan opfylde deres efterspørgsel, da vi kun uddanner et lille antal fransklærere.

Hvorfor uddanner I så ikke nogle flere, når vi efterspørger dem?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Et ganske fornuftigt spørgsmål at stille, men jeg må jo svare, at med den gældende lovgivning om fransk som tilbudsfag/valgfag i folkeskoleregi er faget kun et 'kan'-fag, hvilket indebærer, at det er den enkelte skole/kommune, der afgør, om man har lyst til/råd til at tilbyde skolens elever valget mellem tysk og fransk.

Når så mange skoleinspektører henvender sig til franskstuderende og mig som fransklærer, må dette selvfølgelig betyde, at mange skoler nu ønsker at oprette/tilbyde fransk som alternativt fag til tysk.

Men som liniefag rangerer uddannelse i fransk for lærerstuderende naturligvis lavt, når det kun er et måske-fag, hvilket indebærer, at en kommende lærer kan have forspildt sine muligheder i forhold til et af sine fag, hvis man ikke kan få ansættelse på en skole med fransk.

Jeg kan som seminarielærer kun regne med at trække kunder til mit liniefag, hvis den studerende selv oplever og betragter fransk som et 'positivt tilvalg'.

Jeg appellerer hermed til alle partier bag folkeskoleloven om at ændre den nugældende model for fremmedsprogene og gøre den tidssvarende.

I forbindelse med Sprogår 2001 har såvel Europakommission som Råd opstillet som mål, at alle elever i det europæiske fællesskab får mulighed for at tilvælge mindst to fremmedsprog.

Jeg har i flere forskellige sammenhænge i forbindelse med Sprogåret læst artikler, hvor de forskellige partiers repræsentant i Uddannelsesudvalget har udtalt sig om deres partis syn på og vilje til en fremsynet fremmedsprogspolitik: de er alle enige om, at engelsk er et vigtigt fag.

Så langt kan jeg sagtens følge politikerne, men som det er blevet påpeget af såvel erhvervsfolk som mange andre i dagsindlæg i medierne gennem det sidste års tid er det af mange grunde vigtigt for Danmark for at finde sin plads i den globale udvikling, at alle elever tilbydes undervisning i engelsk forholdsvist tidligt i deres skoleforløb, og at de får mulighed for at vælge andet fremmedsprog fra 5. eller 6. klassetrin.

Annette Gregersen

seminarielektor på Haslev Seminarium

Forkortet af redaktionen

Powered by Labrador CMS