Debat

Svært at undervise i læsning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommentar til Jesper Sørensen (Folkeskolennummer 22). Mit indlæg havde det primære formål at fremhæve skrivningen - og især med sammenbundet skrift - som en væsentlig faktor i tilegnelsen af læsefærdigheder, og heri er vi vel enige - dog en enkelt tilføjelse til sætningen 'skrivning er produktiv gående fra hjernen til hånden' - ja, og tilbage igen til hjernen.

Men til din forklaring på, hvorfor dansksystemer er bygget op, som de er, har jeg et par kommentarer. Helhedsmetoden, som bygger på et kognitivt princip, går stadig flere lærere bort fra i begynder- og specialundervisningen. Den sekventielle metode er en lingvistisk metode, som især anbefales af sprogforskere som for eksempel sprog- og læseprofessor Carsten Elbro.

Hvis man endelig skal fremhæve forskningen i relation til læsning, peger nyere undersøgelser på, at begynderlæsere i særlig grad profiterer af den sekventielle metode - 'Søren og Mette' er blevet fremhævet i undersøgelser. Hvis dansksystemerne var baseret på nyere forskning, kan man undre sig over, at så mange elever fortsat henvises til specialundervisning grundet læsevanskeligheder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man kan undervise i dansk, men jeg tror ikke, man kan undervise i egentlig læsning. Læsning har sine forudsætninger, som danner udgangspunkt for det at kunne afkode, og disse forudsætninger kan trænes, såvel som afkodning kan trænes. Når afkodningsfærdighederne er tilstrækkelige, opnås forståelsen automatisk - forudsat at eleverne kender ordene - og hermed skabes motivationen for videre læsning. Begynderlæseren vil af sig selv i stadig højere grad benytte helhedsprincippet, men jeg mener, at den sekventielle tilgang er den bedste for begynderlæsere, godt hjulpet af skrivning med sammenbundet skrift, som jo netop er sekventiel, da eleven kun kan skrive et bogstav/ord ad gangen.

Det kan godt være, at dansksystemernes blanding af den ene og den anden metode 'hænger så smukt sammen med kravet i folkeskoleloven' om differentiering, når det gælder undervisning i dansk, men hvis målet er at opnå hurtig læsefærdighed, er der alt for mange hagl, der blot falder til jorden.

Ib Hedegaard Larsen

København

Powered by Labrador CMS