Debat

Skrivning i første klasse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke korrekt, når Pia Kelly i Folkeskolennummer 21 skriver, at det er foreskrevet i bestemmelser om folkeskolen, at eleverne i indskolingen skal anvende trykte bogstaver - hvis det skal forstås på den måde, at elever i første klasse ikke må lære sammenbundet skrift. Sådan var situationen, da bestemmelserne fra 1975 stadig var gældende, men sådan er det ikke længere.

Citat fra 'Faghæftet for Dansk' fra 1995: 'Når eleverne behersker trykbogstaverne, kan de fortsætte med at indøve en sammenbundet modelskrift, så grundskriften hurtigt bliver den daglige brugsskrift'. Dette gentages i den nyligt udkomne udgave af danskfaghæftet. Så man kan ikke længere argumentere formelt mod anvendelsen af sammenbundet skrift i første klasse - hvilket er heldigt, da sammenbundet skrivning i forbindelse med lydering er den korteste vej til hurtigt at blive en god læser og staver.

De motoriske problemer for elever i første klasse i forbindelse med skrivning af sammenbundet skrift blev i 1960'erne i lærebøger for seminariestuderende stærkt overdrevet af Mogens Jansen, Danmarks førende læseforsker gennem en menneskealder og medforfatter til læsesystemet 'Huset Højbo', som udkom omkring 1960. I de samme lærebøger nedtonede Mogens Jansen lydmetoden (lydering) til fordel for stavning med bogstavernes navne. Mogens Jansen fik indflydelse på Den Blå Betænkning fra 1960, som anbefalede skrivning af trykbogstaver i 1. og 2. klasse - uden nogen som helst basis i forskning om den sammenbundne skrifts indflydelse på læseindlæringen og staveevnen. På denne måde fik Mogens Jansen effektivt aflivet 'Ole Bole ABC', som siden 1927 var trykt i 846.000 eksemplarer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I 1972 viste en undersøgelse i DPI-regi (Danmarks Pædagogiske Institut), at den svageste gruppe af læsere i anden klasse i perioden 1966-1972 var vokset fra ti procent til 25 procent - den samme procentdel, som man i 1991 konstaterede i den internationale læseundersøgelse for elever i tredje klasse, hvor Danmark blev henvist til en plads som nummer sjok ud af 27 industrialiserede lande. Heldigvis er et stærkt stigende antal dansklærere begyndt at undervise efter lydmetoden (lydering) i første klasse, ligesom flere og flere tør tage springet og undervise i sammenbundet skrift i første klasse. Netop 'Ole Bole's lydmetode i forbindelse med sammenbundet skrift så tidligt som muligt i første klasse var årsagen til, at Danmarks børn dengang blev tidligere og bedre læsere og stavere.

For øvrigt findes der hele tre slags begyndermaterialer, hvori der indgår undervisning i sammenbundet skrift i første klasse, nemlig 'abc-dansk', som udkom første gang i 1975 og snart genoptrykkes, Pia Kellys to Alfabet-skrivebøger, der udkom i 2000, og endelig 'Skriv og læs'-systemet, der udkommer juni 2001.

John Brogård

Brønshøj Skole