Debat
0   242

Skrivning i første klasse

Det er ikke korrekt, når Pia Kelly i Folkeskolennummer 21 skriver, at det er foreskrevet i bestemmelser om folkeskolen, at eleverne i indskolingen skal anvende trykte bogstaver - hvis det skal forstås på den måde, at elever i første klasse ikke må lære sammenbundet skrift. Sådan var situationen, da bestemmelserne fra 1975 stadig var gældende, men sådan er det ikke længere.

Citat fra 'Faghæftet for Dansk' fra 1995: 'Når eleverne behersker trykbogstaverne, kan de fortsætte med at indøve en sammenbundet modelskrift, så grundskriften hurtigt bliver den daglige brugsskrift'. Dette gentages i den nyligt udkomne udgave af danskfaghæftet. Så man kan ikke længere argumentere formelt mod anvendelsen af sammenbundet skrift i første klasse - hvilket er heldigt, da sammenbundet skrivning i forbindelse med lydering er den korteste vej til hurtigt at blive en god læser og staver.

Artiklen fortsætter under banneret

De motoriske problemer for elever i første klasse i forbindelse med skrivning af sammenbundet skrift blev i 1960'erne i lærebøger for seminariestuderende stærkt overdrevet af Mogens Jansen, Danmarks førende læseforsker gennem en menneskealder og medforfatter til læsesystemet 'Huset Højbo', som udkom omkring 1960. I de samme lærebøger nedtonede Mogens Jansen lydmetoden (lydering) til fordel for stavning med bogstavernes navne. Mogens Jansen fik indflydelse på Den Blå Betænkning fra 1960, som anbefalede skrivning af trykbogstaver i 1. og 2. klasse - uden nogen som helst basis i forskning om den sammenbundne skrifts indflydelse på læseindlæringen og staveevnen. På denne måde fik Mogens Jansen effektivt aflivet 'Ole Bole ABC', som siden 1927 var trykt i 846.000 eksemplarer.

I 1972 viste en undersøgelse i DPI-regi (Danmarks Pædagogiske Institut), at den svageste gruppe af læsere i anden klasse i perioden 1966-1972 var vokset fra ti procent til 25 procent - den samme procentdel, som man i 1991 konstaterede i den internationale læseundersøgelse for elever i tredje klasse, hvor Danmark blev henvist til en plads som nummer sjok ud af 27 industrialiserede lande. Heldigvis er et stærkt stigende antal dansklærere begyndt at undervise efter lydmetoden (lydering) i første klasse, ligesom flere og flere tør tage springet og undervise i sammenbundet skrift i første klasse. Netop 'Ole Bole's lydmetode i forbindelse med sammenbundet skrift så tidligt som muligt i første klasse var årsagen til, at Danmarks børn dengang blev tidligere og bedre læsere og stavere.

For øvrigt findes der hele tre slags begyndermaterialer, hvori der indgår undervisning i sammenbundet skrift i første klasse, nemlig 'abc-dansk', som udkom første gang i 1975 og snart genoptrykkes, Pia Kellys to Alfabet-skrivebøger, der udkom i 2000, og endelig 'Skriv og læs'-systemet, der udkommer juni 2001.

John Brogård

Brønshøj Skole


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ