I er selv ude om det

De studerende er selv ansvarlige for, om de lærer IT på seminariet, siger souschef

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De har allerede fået job, de tre studerende fra Blaagaard Statsseminarium, selv om de endnu ikke er helt færdige med deres eksamen. Men de har en bekymring. De har ikke lært nok om, hvordan man integrerer IT i undervisningen. Det skal de ellers kunne. Deres kommende kolleger og ledere forventer, at de har lært det på seminariet. Men det har de ikke, siger de. De føler sig svigtet. Hvad siger souschef Jørgen Thorslund til den anklage:

'Svaret har en offensiv og en defensiv side'.

'Hvis vi starter med den offensive, så har vi nogle studieordninger, der foreskriver indholdet i studiet. Det er en videregående uddannelse, og de studerende skal studere i henhold til studieordningens mål og indhold'.

'Til støtte for den studieproces er der undervisning. Men undervisningen er en støtte. Det er ikke en skole, hvor man går ind, og så læser man sine lektier. Det er et studium, og man er selv ansvarlig for at studere i henhold til studieordningen'.

'Det vil så også sige, at hvis en studerende siger: jeg synes, jeg føler mig dårligt klædt på, så må man så sige: jamen, hvad har du så gjort? Har du studeret i henhold til studieordningen? Har du taget det ansvar på dig, som studieordningen foreskriver?'

'Det har den studerende måske. Det kan også være, at han ikke har. En del af problemet er altså i første omgang: hvordan har den studerende studeret?'

'Så kan det selvfølgelig være et problem, om eksamen kontrollerer tilstrækkeligt tæt, om den studerende har opnået de kvalifikationer hvad angår integration af IT i undervisningen. Det er den offensive del af det'.

Vi bakser med det

'Den anden, den defensive, det er jo, at det også er en proces at få den integration i undervisningen sammenholdt med de mange andre elementer, som formuleres inden for de enkelte fag og tværgående i forhold til de enkelte fag - at få dem til at gå op i nogle højere enheder'.

'Der er en grøn dimension, der er en kønsdimension, der er krav om tværfaglige aktiviteter, og alle dem skal vi have til at gå sammen, gå op i en højere enhed. Og det bakser vi med'.

'Det bakser vi med i form af udstyr, programmel, kvalificering af lærere, styrkelse af samarbejdet imellem lærere - for at få dem rustet til at være med til at finde løsninger'.

'Den her IT-integration i undervisningen, som didaktisk problemfelt, det er der en hel masse, der har meninger om, men det er jo først så småt, vi rundt omkring - både i læreruddannelsen og på skolerne - begynder at se det udmøntet i form af en faktisk integration af IT-dimensionen med det faglige indhold'.

'Ellers har der været en tilbøjelighed til at opfatte det som et spørgsmål om teknik eller tilegnelse af forskellige programmer. Så vi har også - ikke kun på Blaagaard - været led i en generel proces med at gøre IT til et didaktisk spørgsmål og ikke kun et spørgsmål om at kunne tænde og slukke maskinen', siger Jørgen Thorslund.

jvo

IT på Blaagaard

Blaagaard Statsseminarium har et IT-lokale med 24 computere, 38 computere står rundt omkring på seminariet til brug for lærere og studerende, ti søgemaskiner er placeret i gangene, og samtlige 110 lærere har fået hjemme-pc og pædagogisk IT-kørekort. Op mod halvdelen af lærerne har desuden inden for de sidste fem år været med i IT-udviklingsarbejder. Lige meget hjælper det - de studerende klager over manglende diskussion af IT-didaktiske problemstillinger på seminariet. De føler sig ikke klædt på til at integrere IT i undervisningen i folkeskolen.