Debat

Klare mål

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Margrethe Vestager har udsendt 'Klare Mål' i matematik og i dansk. Umiddelbart er det lidt af et paradoks, at en radikal minister må skrotte sin radikale forgængers arbejde, men eksemplet viser, at de enkelte politiske partier rummer vidt forskellige holdninger til folkeskolen. Udsendelsen af 'Klare Mål' åbner straks for spørgsmålet om, hvori nyskabelsen består.

Der må en historisk dimension til for at fortolke nyskabelsen. Ole Vig Jensen blev minister og fik kørt folkeskoleloven igennem, men da den endelig trådte i kraft i august 1994, blev den danske læsekatastrofe det væsentligste samfundsmæssige problem, og ministeriet svarede i første omgang med passivitet. Sidst i 1990'erne blev der afsat penge til F2000, et projekt, der ikke tog fat i folkeskolens aktuelle problemer og ikke tog stilling til, hvor skoen trykkede. Med hensyn til læsekatastrofen er resultatet af F2000-projektet blot, at de årgange, der fik en rodet skolestart, også på længere sigt har vist sig at være dårligt udrustede med hensyn til de elementære kulturelle færdigheder. Det kunne være opmuntrende, hvis den overordnede styring af folkeskolen rev sig fri af grundstødningen og kom ud i smult vande.

Det væsentligste i de to udsendte hæfter er den synoptiske opstilling af målene på udvalgte klassetrin - fem trin med hensyn til faget dansk og fire trin med hensyn til faget matematik. Detaljeringsgraden er et sobert planlægningsværktøj og evalueringsværktøj for de professionelle lærere, fordi den giver et hurtigt tjek på, om undervisningen er tilrettelagt alsidigt, og den giver et hurtigt begrebsapparat til beskrivelse af en konkret elevs aktuelle udviklingsretning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derimod er det urealistisk at forestille sig, at forældrene skulle være interesserede i de ministerielle målbeskrivelser. I kommunikationen med forældre er det netop den professionelle lærers opgave at benytte et sprogniveau, der er forståeligt for samtlige forældre til elever i en klasse. Ved den individuelle evaluering af eleverne beder forældrene typisk om informationer om deres eget barns aktuelle stærke og svage sider, og de er interesserede i at få det i et sprog, som barnet kan forstå, så der ikke bliver talt hen over hovedet på barnet.

Syv år skulle der gå, før der blev fulgt op på folkeskoleloven. Det blev syv magre år, men 'Klare Mål' kan blive begyndelsen til syv fede år.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte