Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

»Samhørigheden løfter mig«

“Jeg elsker selv musik. Og jeg håber, jeg kan smitte børnene med den glæde.”

Musiklærer Tina Højmose lærte som barn at spille blokfløjte og læse noder. Ud fra noderne lærte hun siden sig selv at spille klaver, trommer, bas og saxofon. 


Foto: Hung Tien Vu
Maria Becher Trier
Maria Becher Trier Journalist
Start debatten
29. oktober 2017, kl. 02:53

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"Vi spiller samspilsnumre sammen fra 1. klasse, så lærer jeg dem op løbende, så de bliver dygtigere og dygtigere. Når de så kommer i 5. og ældre, høster jeg frugten af deres kunnen. Når vi spiller sammen, og vi får øjenkontakt, og de får et smil eller et nik af mig, kan jeg jo se, hvordan de bliver stolte og giver den en ekstra skalle på deres instrumenter. Samhørigheden, når vi spiller musik, løfter mig. Lige der er der ikke forskel på os, og det gør mig helt høj.

Folkeskolen nr. 18 2017

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød Tina Højmose, lærer på Anna TrollesSkole i Brenderup, Middelfart. Hun har 11 lektioner musik om ugenog spiller selv med i bandet Damerne Ka’zoo.

Når jeg siger, at timen er ved at være forbi, og de siger 'naaarj' – så har det været sjovt. Og mit motto er, at det skal være sjovt for alle. Det skal være sjovt for eleverne, men det skal også være sjovt for mig, for ellers brænder jeg ikke, så udstråler jeg ikke det, jeg skal.

Succes med valgfri skolebands på syv klassetrin

Jeg elsker elevkoncerter. Elsker, når man bagefter får de der anerkendende ord fra søskende, forældre, lærere, som alle synes, at det har været fantastisk. Eleverne skal føle, at de er verdensmestre. For den følelse giver dem en stolthed og en sikkerhed, som de tager med sig i andre fag, når de skal stå frem. Fællesskabet i musikken er vigtigt, og du er en vigtig del af det fællesskab. Det løfter dem også menneskeligt, når de spiller sammen.

Det kan jeg også se, når jeg har nogle af de der drenge med krudt bagi. De er tit ret musikalske og kan fanges af musik, når de får lov til at spille på for eksempel tromme og bas. Men de har musik i for kort tid. Hvis jeg havde dem i flere timer, kunne jeg måske hjælpe med en vej frem.

Jeg havde selv den mest fantastiske musiklærer, fru Vognsen. Hun har i dén grad præget mig. Tænk, hvis jeg kan give det videre til mine elever. Og det ved jeg, at jeg kan. Jeg har faktisk allerede gjort det«.

Læring i trylleri

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

»Samhørigheden løfter mig«

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS