Fagligt netværk om naturfagene i folkeskolen, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.756 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Naturfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   16

DLF får 5,7 millioner til lærerkurser i historie og naturfag

Lærere i historie, natur/teknologi, geografi, fysik/kemi og biologi kan få ny viden og inspiration på kurser, som DLF holder i 2017/18. Med støtte fra A.P. Møller Fonden er kurserne er gratis for lærerne. Skolen skal betale vikar og transport.

1   1

Indstil en dygtig naturfagslærer til stor pris

For at anerkende og synliggøre en ekstraordinær indsats inden for naturvidenskabelig undervisning kan skolelederen indstille en lærer til Novo Nordisk Fondens pris. Den giver 50.000 kroner til læreren og 200.000 kroner til skolen. Frist 9. februar.

0   1

Praktisk arbejde er en udfordring i naturfag!

Én af de store udfordringer på læreruddannelsen er at kombinere det faglige med det praktiske. I de naturfaglige fag har vi særligt erfaret, at det har været en udfordring både i vores undervisning, men også i vores tilgang til de faglige emner - det er jo vores job - som lærere - at kunne foretage de rette didaktiske overvejelser og beslutninger, som gør det forståeligt for eleverne.

1   4

Nu skal det være – her er mit nytårsforsæt for 2017!

I år er mit mål at gøre mere af noget. Der skal simpelthen være meget mere naturfag rundt om mig i det kommende år.

0   15

Alle mand til Himmelbjerget!

#breakingnews #katastrofeturister #lavvandkantsdanmark #100årshændelse #mobilewatertubes

0   7

"Vildt, at der er så indviklet inde i en højttaler"

Elever fra 3.c på Trekronerskolen i Roskilde har været på virksomhedsbesøg på en højttalerfabrik. For at lære matematik, naturfag, dansk, at samarbejde og se, at skolens fag også kan bruges ude på en arbejdsplads.

0   5

Visuel facilitering og innovative elever

Siden midten af 1990’erne har der været et stigende fokus på, at det danske skolesystem skal understøtte talenters evne til at være innovative. Dette fokus blev fornylig mere konkret i forbindelse med introduktionen af de nye fælles mål og 21’ century skills. I uvm’s faghæfte anses Innovation og entreprenørskab som et tværgående emne, hvilket betyder, at alle skolens fag skal bidrage til implementeringen. I faghæftet fokuseres der på elevernes procesforståelse og evner til at organisere, kommunikere og samarbejde. Selvom det ikke er en ny tanke, at innovationskompetence og procesforståelse er et mål for undervisningen, er det nok ikke helt forkert at hævde, at mange skolelærere stadig er lidt uklare på hvordan innovation implementeres konstruktivt.

3   4

Vestjysk kommune satser stort på 3D-printere og laserteknik

Hvad der to år siden begyndte med to billige 3D-printere i sløjdlokalet på Ringkøbing Skole bredes nu ud i hele Ringkøbing-Skjern Kommune. To lærere skal de næste fire år styrke håndværk og design og også andre fag med teknologiværksteder på ni skoler.

1   30

Drømmer jeg eller .....?

Er pendulet ved at svinge tilbage? I et interview bragt i Kristeligt Dagblad i dag den 28. december giver undervisningsminister Merete Riisager udtryk for, at hun lægger vægt på dannelse, der bygger på viden og dybtgående indsigt og ikke på mekanisk målopfyldelse. Det er vigtigt, at eleverne får et anker af viden og værdier.

0   13

Ny efteruddannelse i flipped learning

Metropol og Via har fået 3,7 millioner kroner til projektet ”Styrket læring med Flipped Learning i naturfagene”. Frem til 2019 vil lærere og skoleledere i flere kommuner deltage i et efteruddannelsesforløb. Det bygger på et mindre forskningsprojekt.

0   4

Lærerstuderende: Praktik kan sagtens foregå i Afrika

Man kan meget i læreruddannelsen – også tage i praktik i Kenya, for eksempel. Og det skal man bestemt gøre, hvis man spørger Frederikke Schødts. For man lærer meget af kulturmødet, kulturchokket, udfordringerne og snakken med lærere andre steder.

0   9

Jeg beklager!

Da jeg skrev mit sidste blogindlæg, hvor jeg prøvede at henlede opmærksomheden på det urimelige i at mulighederne for fagligt opkvalificerende kurser er ringe, lykkedes det mig åbenbart at virke provokerende. Det var ikke hensigten.

1   16

Elever: Derfor vi skal lære tysk

Virksomhedsbesøg, brainstorms og stilladsering. 8. klasserne på Hærvejsskolen har arbejdet med entreprenørskab i tysk. Bag dem står to lærere, som brænder for entreprenørskab i skolen – og metoderne kan bruges i alle fag.

1   5

”Den anden verden” på museet

Så blev det jul igen, og traditionen tro laver de danske skoleelever metervis af guirlander, har venskabsnisser og drillenisser i klassen, synger morgensange og salmesang den sidste dag før jul. Der er mange gode og hyggelige traditioner i tiden op mod juleferien. Jeg vil med dette indlæg opfordre til at indføre en ny juletradition!

0   2

Rum-konkurrence fra 7 år og op

Skywalkers, Pioneers eller Explorers – børn og unge fra 7 til 22 år kan deltage i tre konkurrencer om rummet. Send en tegning eller skriv en kort rapport om solsystemet, rumforskning, astrobiologi eller mennesker på Mars.

0   6

Klar, parat: Undr jer!

- eller historien om, at der skal mere til, før elevernes nysgerrighed vækkes, og de derefter bliver i stand til at formulere naturfaglige problemstillinger og arbejdsspørgsmål.

0   7

Om abstrakt tænkning hos vores forfædre

Hvad fortæller hulemalerier om tidligere tiders tanker?

0   5

Talentarbejdet skal tilgodese alle elever

Ni skoler har i dag modtaget certifikant som talentskoler indenfor naturfag. Det foregik på ScienceTalenternes konference i Sorø. Skolerne arbejder struktureret med at udfordre alle elever fagligt, med trivsel, virksomhedssamarbejde og rollemodeller.

0   6

Jeg har lige fået en rød rose!

Af selveste den nye undervisningsminister, som på DR2 sagde, at det er lærernes fortjeneste, at PISA undersøgelsen er så positiv. Det er altid dejligt med roser og klap på skuldrene, og så må der jo være noget af det vi gør, der virker. Også selv om vi godt ved, at PISA ikke måler alt.

0   1

Pisa: Mange danske elever kan lide naturfag

Danske 15-årige vil gerne have naturfag i skolen. Det svarer 70 procent af dem i den nyeste Pisa-undersøgelse. Og de ligger fint denne gang – i hvert fald bedre end elever i mange andre lande. Finland scorer højere, men her kan eleverne ikke lide naturfagene.