Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.620 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   6

Det skal være fedt at være nørd!

Mange ressourcer i dagligdagens matematikundervisning går til eleverne i matematikvanskeligheder…

0   14

Det skal være fedt at være nørd!

Mange ressourcer i dagligdagens matematikundervisning går til eleverne i matematikvanskeligheder…

2   7

Åh nej - matematik

Fænomenet matematikangst er international kendt og anerkendt som en central barriere for læring i matematik.

0   8

Åh nej - matematik

Fænomenet matematikangst er international kendt og anerkendt som en central barriere for læring i matematik.

6   477

Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen?

Tynd vejledning, bachelorprojekter uden tilknytning til skolefagene og censorer, der ikke ved noget om fagene. Hvor er læreruddannelsen på vej hen?

2   8

"Jeg hader tal"

Over for mig sidder en ung pige fyldt af frustrationer. Lige siden hun startede i skole har hun kæmpet med tal. De giver simpelthen ikke mening for hende. Hun er ikke alene, mange børn og voksne kæmper med matematikken, nogle (omkring 2-5%) af befolkningen kæmper så meget, at der er tale om talblindhed, også kaldet dyskalkuli.

2   15

Spændingen ved en grubler

Der er altid nok at tage sig til, men det er fantastisk at give sig selv tid til sætte sig ned og løse en grubler!

1   3

Universets energi – Minikonference

Energi i naturfagene og matematik

0   25

Julestatus

Her op til juleferien er det nok en meget god ide at finde ud af, hvordan det så er gået!

0   4

Guirlander og modellering

På en træt mandag morgen (hvor juleferien synes alt for langt væk) kastede min 7.klasse og jeg os ud i en lille julemodelleringsopgave. Jeg havde nemlig et pludselig opstået behov for at vide, hvor mange A4 ark jeg skulle bruge for at lave en guirlande, som gik fra fodgængerfeltet foran skolen og op til byens sukkerfabrik.

0   0

Det "umulige" er mulig!

Vi har sikkert alle sett tegninger av umulige figurer. Dette er gjerne tegninger som er tegnet i perspektiv og hvor forskjellige deler av tegningen er koblet sammen på en umulig måte. Disse tegningene får oss til å stoppe opp og gjerne trekke på smilebåndet.

2   23

Når neuroscience bliver til neuromyter

Det kan være svært at skelne mellem sandt og usandt, når forskningselementer fra neuroscience bliver inddraget som argumenter for bestemte metoder indenfor undervisning. Således er det med Jo Boalers nye bog Mathematical Mindset (2016). Boalers ideer bliver brugt meget i Danmark, fordi hendes matematikdidaktikske pointer er både interessante og inspirerende, men hendes inddragen af begreber fra neuroscience holder desværre ikke vand.

2   10

Den nye formelsamling duer ikke

Den nye formelsamling fra Undervisningsministeriet er for svær at bruge for langt de fleste elever.

0   7

Matematikere i hele verden - foren jer

Den morgen i november for et par uger siden vågnede jeg op med forbløffelse. Årtiers mest kontroversielle person var valgt til en af de mest magtfulde positioner - som præsident for USA. Kontroversiel fordi hans udtalelser i valgperioden indeholdt en meget problematisk omgang med fakta og sammenhænge. En forbløffelse fordi de fleste formodentlig havde den forestilling, at en sådan person umulig kunne vælges til at stå vagt om et land som fremhævede deres demokratiske idealer som bærende elementer men nej … Et valg som så sandelighed giver anledning til eftertanke.

1   10

CAS værktøjer i matematikundervisningen

I denne måned skydes et projekt omkring IT i matematikundervisningen i gang. Startende med en konference i Odense og efterfølgende med seks netværksmøder i hver af landets forskellige regioner. Jeg har fået lov til at deltage på både konferencen, og som tovholder på de kommende seks netværksmøder i region Sjælland, og jeg ser frem til det.

4   2

Ordblinde vil gerne ha’ tryghed ved, at have støtte hjælpemidler!

Du tænker måske du gerne ville blive bedre til at CD-Ord. Hvis ja, så kan jeg godt forstå dig. Du er ikke den eneste, som man kunne tænke sig, at få noget mere succes med CD-Ord 8 eller IntoWords.

5   16

Læreren som robot!

Vil robotter kunne overtage lærergerningen? Ikke medmindre lærerens opgave også forandrer sig radikalt. Jo mere lærerarbejdet bliver et spørgsmål om at følge regler, dvs. følge rutiner, der ikke kræver nogen former for fortolkning, des mere øges risikoen for, at robotter overtager arbejdet.

0   80

Regnestykker for viderekomne

Denne blog handler ikke om Morten Messerschmidts regnestykker i det parlament, som Pia Kjærsgaard kalder en rotterede (EU), men om hvordan man beregner lærernes arbejdstid, hvor mange timer man skal undervise, og hvor lang tid man har til at forberede det.

0   2

Årets Naturfagsmaraton er skudt i gang!

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet, der skaber stor læringslyst og glæde for faget hos eleverne. I dette Interview fortæller projektchef Janus Halkier fra Naturvidenskabernes Hus om Naturfagsmaraton – landets største naturfagskonkurrence.

0   2

Numeracy er hverdagens matematik

I Nationalt Videncenter for Læsning arbejder vi ikke kun med literacy men også med numeracy. Et nyt projekt "Start med sprog, tal om tal", er på trapperne, og projektet "Tidlig literacy - tidlig numeracy" er i fuld gang. Men hvad er numeracy egentlig for en størrelse? Læs med her og bliv klogere.