Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.619 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   6

Det skal være fedt at være nørd!

Mange ressourcer i dagligdagens matematikundervisning går til eleverne i matematikvanskeligheder…

2   6

Åh nej - matematik

Fænomenet matematikangst er international kendt og anerkendt som en central barriere for læring i matematik.

2   15

Spændingen ved en grubler

Der er altid nok at tage sig til, men det er fantastisk at give sig selv tid til sætte sig ned og løse en grubler!

1   3

Universets energi – Minikonference

Energi i naturfagene og matematik

0   4

Guirlander og modellering

På en træt mandag morgen (hvor juleferien synes alt for langt væk) kastede min 7.klasse og jeg os ud i en lille julemodelleringsopgave. Jeg havde nemlig et pludselig opstået behov for at vide, hvor mange A4 ark jeg skulle bruge for at lave en guirlande, som gik fra fodgængerfeltet foran skolen og op til byens sukkerfabrik.

2   23

Når neuroscience bliver til neuromyter

Det kan være svært at skelne mellem sandt og usandt, når forskningselementer fra neuroscience bliver inddraget som argumenter for bestemte metoder indenfor undervisning. Således er det med Jo Boalers nye bog Mathematical Mindset (2016). Boalers ideer bliver brugt meget i Danmark, fordi hendes matematikdidaktikske pointer er både interessante og inspirerende, men hendes inddragen af begreber fra neuroscience holder desværre ikke vand.

0   6

Matematikere i hele verden - foren jer

Den morgen i november for et par uger siden vågnede jeg op med forbløffelse. Årtiers mest kontroversielle person var valgt til en af de mest magtfulde positioner - som præsident for USA. Kontroversiel fordi hans udtalelser i valgperioden indeholdt en meget problematisk omgang med fakta og sammenhænge. En forbløffelse fordi de fleste formodentlig havde den forestilling, at en sådan person umulig kunne vælges til at stå vagt om et land som fremhævede deres demokratiske idealer som bærende elementer men nej … Et valg som så sandelighed giver anledning til eftertanke.

1   10

CAS værktøjer i matematikundervisningen

I denne måned skydes et projekt omkring IT i matematikundervisningen i gang. Startende med en konference i Odense og efterfølgende med seks netværksmøder i hver af landets forskellige regioner. Jeg har fået lov til at deltage på både konferencen, og som tovholder på de kommende seks netværksmøder i region Sjælland, og jeg ser frem til det.

5   16

Læreren som robot!

Vil robotter kunne overtage lærergerningen? Ikke medmindre lærerens opgave også forandrer sig radikalt. Jo mere lærerarbejdet bliver et spørgsmål om at følge regler, dvs. følge rutiner, der ikke kræver nogen former for fortolkning, des mere øges risikoen for, at robotter overtager arbejdet.

0   80

Regnestykker for viderekomne

Denne blog handler ikke om Morten Messerschmidts regnestykker i det parlament, som Pia Kjærsgaard kalder en rotterede (EU), men om hvordan man beregner lærernes arbejdstid, hvor mange timer man skal undervise, og hvor lang tid man har til at forberede det.

0   2

Årets Naturfagsmaraton er skudt i gang!

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet, der skaber stor læringslyst og glæde for faget hos eleverne. I dette Interview fortæller projektchef Janus Halkier fra Naturvidenskabernes Hus om Naturfagsmaraton – landets største naturfagskonkurrence.

0   2

Numeracy er hverdagens matematik

I Nationalt Videncenter for Læsning arbejder vi ikke kun med literacy men også med numeracy. Et nyt projekt "Start med sprog, tal om tal", er på trapperne, og projektet "Tidlig literacy - tidlig numeracy" er i fuld gang. Men hvad er numeracy egentlig for en størrelse? Læs med her og bliv klogere.

0   21

Træning og eller problemløsning

Træning fylder en del i virkelighedens matematikundervisning…

0   5

Talentvejlederuddannelse i Wales!

ScienceTalenter i Sorø gennemfører i samarbejde med UCC en talentvejlederuddannelse. Uddannelsen skal styrke lærerne i at identificere og imødekomme de fagligt stærke elever, udarbejde talentstrategier samt stå i spidsen for en kulturforandring, der indtænker talenterne i undervisningen. En del af uddannelsen er en studietur til Wales.

5   246

Hvornår siger vi undskyld til lærerne?

Nu, hvor flere og flere skoler og kommuner begynder tilbagerulningen af reformen, var det måske på sin plads med et ’undskyld’?

4   4

Kan fællesskabende matematikdidaktik forhindre mobning?

Det er igen oppe til diskussion, hvordan man kan forhindre mobning i den danske folkeskole. Der bliver talt om bøder til kommuner, hvis ikke der på skolerne udføres et arbejde for at undgå mobning. Det er tilsyneladende rigtig svært at have med at gøre. Og måske er det ikke nok at man bare taler og opstiller regler for god omgang med hinanden, måske skulle fagdidaktikken mere på banen og tænke i fællesskabende tilrettelæggelse og udførelse som et supplement til en faglig fællesskabsfølelse.

0   9

Nogle gange skal man vende tingene på hovedet…

... for bedre at kunne forstå! Jeg bliver så trist, når jeg oplever dygtige elever på mellemtrinnet og i udskolingen, som forklarer et lighedstegn som ”det tegn, der står til venstre for facit.” Når lighedstegnet reduceres til at være en indikator for, ”hvor jeg finder facit”, så kan det eksempelvis være svært at forstå ligevægtsprincippet, når det gælder ligningsløsning. Men jeg vil også vove den påstand, at det indsnævrer elevernes talforståelse. I stedet for blot at ”jage et facit” er der utrolig meget undring og læring i at tage sit afsæt i et konkret facit, og undersøge hvilke opgaver man kan opstille til det pågældende facit.

0   7

7. Nordiske GeoGebra Konference

I weekenden blev der afholdt den længe ventede 7. konference i det nordiske GeoGebra Netværk, NGGN. I år fandt den sted i Trondhjem i Norge. I får highlights fra konferencen i dette blogindlæg.

3   2

Hvorfor er det ikke os, der ved det?

I Japan har lærere og forskere igennem flere årtier indsamlet viden om, fx. hvilke problemer, der er mest hensigtsmæssige for elevernes arbejde og læring - hvorfor er det ikke os, der ved det?

0   0

Åben lektion

Didaktisk videndeling i praksis - kom og vær med