Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.619 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
2   6

Valghold i spil: Lærer at tænke over næste skridt

De rafler, spiller kort og går i tavs labyrint, når valgholdet i spil og spil-strategi for udskolingselever er i gang torsdag eftermiddag. Det giver eleverne noget til faget matematik, og når de skal arbejde med projektopgaven og selv udvikle spil, siger lærer.

1   1

Indstil en dygtig naturfagslærer til stor pris

For at anerkende og synliggøre en ekstraordinær indsats inden for naturvidenskabelig undervisning kan skolelederen indstille en lærer til Novo Nordisk Fondens pris. Den giver 50.000 kroner til læreren og 200.000 kroner til skolen. Frist 9. februar.

0   0

Geometriske figurer og flæskesvær med i europæisk samarbejde

Brobuers krumning og geometriske figurer i Struers bybillede var noget af det, som 7. klasse på Parkskolen delte med elever i andre EU-lande i projektet 'My World of Maths'. Det har givet skolen Det Europæiske Kvalitetscertifikat.

6   451

Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen?

Tynd vejledning, bachelorprojekter uden tilknytning til skolefagene og censorer, der ikke ved noget om fagene. Hvor er læreruddannelsen på vej hen?

3   9

Økonomi og platformsproblemer bremser it i matematik

Nogle kommuner har købt iPads til elever og lærere. Nogle skoler bruger Chrome-books, mens andre satser på pc'er. Det giver udfordringer, når man vil bruge cas-værktøjer i matematik, for systemerne fungerer ikke sammen, lyder det i netværket 'Matematik med it'.

0   7

"Vildt, at der er så indviklet inde i en højttaler"

Elever fra 3.c på Trekronerskolen i Roskilde har været på virksomhedsbesøg på en højttalerfabrik. For at lære matematik, naturfag, dansk, at samarbejde og se, at skolens fag også kan bruges ude på en arbejdsplads.

3   4

Vestjysk kommune satser stort på 3D-printere og laserteknik

Hvad der to år siden begyndte med to billige 3D-printere i sløjdlokalet på Ringkøbing Skole bredes nu ud i hele Ringkøbing-Skjern Kommune. To lærere skal de næste fire år styrke håndværk og design og også andre fag med teknologiværksteder på ni skoler.

0   5

Finans-spil vil lære unge økonomiske strategier

Et terningekast - vupti, så har du fået tre børn. Men et chancekort kan også give et legat. Eller en dyr tandlægeregning. Sådan går det, når udskolingselever spiller 'Fat om finanserne'. Her skal de lægge budget, tænke over uddannelsesplaner og økonomi.

1   0

Intet driftstilskud til skoleskak - i denne omgang

Undervisningsminister Merete Riisager afventer evalueringen af udviklingsprojektet Kvaitet i skoleskak, som har fået støtte fra ministeriet, før man eventuelt bør diskutere at give Dansk Skoleskak mere faste driftsmidler til at kunne give vejledning til skolerne. Det skriver ministeren i et svar til Jacob Mark (SF).

2   38

Riisager: Gør ikke Pisa til mere, end det er

Vi skal huske om Pisa, at "der er ingen indikatorer, der er en komplet beskrivelse af virkeligheden". Sådan lyder undervisningsminister Merete Riisagers kommentar til danske elevers fremgang i Pisa-undersøgelsen.

2   6

Pisa: Markant fremgang for danske elever i matematik

Nu scorer de danske 15-årige solidt over OECD-gennemsnittet i Pisa 2015. Gennemsnittet er på 490 point, og Danmark ligger på 511 point. Især dejligt at gruppen af fagligt svage elever er blevet mindre, siger lektor Lena Lindenskov.

13   11

Danmark er gået frem i Pisa

For første gang nogensinde ligger danske skoleelever over gennemsnittet i både læsning, matematik og naturvidenskab i Pisa-testen. Undervisningsministeren roser matematiklærerne.

1   3

Matematik: Tal-bus, komma-krog og deci-trailer

Tre-ti-én siger nissen, mens høkeren siger enogtredive, når 3. klasse på Andst Skole har matematik. Begge dele er lige godt. I dag kører eleverne tal-fester hjem i tal-bus med komma-krog og deci-trailer. Hundreder, tiere, enere og tiendedele skal fordeles.

0   4

Virksomhed: Ofte har folkeskoleeleverne de bedste ideer

Eleverne kan sagtens løse reelle problemer for en virksomhed, fordi de ikke er låst i faste tankemønstre, fortæller ingeniør fra Haldor Topsøe om skole-virksomhedssamarbejde. Spændende for eleverne og kompetenceudviklende for lærerne, mener lærer.

0   5

Teknologi skal være for alle i skolen

Alle børn skal have mulighed for at arbejde med teknologi. Efter et skole-virksomhedssamarbejde er der flere elever, der overvejer en teknisk uddannelse, lød det på teknologisk event, hvor skoleelever prøvede at kode robotter.

0   6

DLF: Lærernes engagement løfter eleverne

Indholdet af undervisningen og lærerens faglige engagement har betydning for elevernes præstationer, konstaterer Lærerforeningen på baggrund af Timss-undersøgelsen 2015 om matematik og natur/teknologi.

2   17

Timss: Klassestørrelse og linjefag betyder ikke noget klart

En engageret lærer betyder meget for elevernes præstation, mens antallet af timer i faget og om læreren har linjefag eller ej ikke viser en sammenhæng med elevpræstationerne i Timss. Derimod betyder støj og forstyrrelser i timen rigtig meget negativt.

0   2

Endelig: Svensk fremgang i Timss

Efter adskillige år med nedtur i både nationale og internationale undersøgelser af skoleelevers præstationer, jubles der i Sverige dag. I 8. klasse har de svenske elever nemlig fremgang i Timss-undersøgelsen af både matematik og naturfag, og i 4. klasse er der fremgang i matematik, og niveauet holdes i natur/teknologi, hvor de svenske elever ligger bedre end Danmark.