Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.403 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   3

Matematikvejledernetværk vokser og fortsætter

Mere end 1000 matematikvejledere fra næsten alle kommuner deltager nu i vejledernes netværk to år gamle netværk. Netværket fortsætter og har alle professionshøjskoler med.

0   4

Et fag i verdensklasse

Den nyligt afholdte ugelange internationale konference ICME bringer tanken hen på den internationale dimension vores fag har - og den rigdom af erfaring, diskussion og viden, som vi kunne have glæde af herhjemme i andedammen.

0   76

Mundtlighed og åbne opgaver fremmer elevers forståelse

Hvis man skal kunne måle matematikkompetencer, skal man skal vægte mundtlighed, flere svarmuligheder og åbne opgaver. Det betyde nemlig, at eleverne bidrager med deres egne strategier og systematikker, siger Mette Thompson i sit diplomprojekt.

ANMELDELSE
0   6

Du bliver alt andet end mat af "FotoMat"

Der står ikke "innovation" og "kreativitet" på skoleskemaet. Men det kan sagtens blive elevernes ekstra udbytte, når de lærer matematik med "FotoMat".

0   8

Hvad tager man med hjem fra en matematik-konference?

Vi har alle en sommerferie bag os, som sikkert er brugt på mange forskellige måder. Måske har vi endda oplevet ting, som kan inspirere os fremad på den ene eller den anden måde. Jeg har været på den store ICME 13 konference, som blev afholdt i Hamborg, sammen med 3.500 matematikdidaktikere fra hele verden, heraf flere danskere. Det var overvældende, men her i min blog vil jeg blot beskrive nogle af højdepunkterne fra konferencen, som jeg oplevede det.

0   71

Minecraft motiverer til at arbejde med matematik

Drenge og piger går forskelligt til computerspil i undervisningen. Men det motiverer at spille Minecraft i matematiktimerne, skriver Christian Dons og Jesper Isen i deres bachelorprojekt.

3   69

Der er forskel på talblindhed og matematikvanskeligheder

Der skal og kan arbejdes mere fokuseret med undervisning af elever, der har problemer med tal og vanskeligheder i matematik, siger Katrine Nedergaard i sit bachelorprojekt

0   48

Hvorfor dyrker de firkantede vandmeloner i Japan?

Jeg elsker, når man i dagligdagen møder en sætning, et billede eller andet, der inspirerer til en ny opgave inden for matematikken. Denne gang var det dét med de firkantede vandmeloner i Japan.

0   248

GeoGebraMesterSKAB - Skal din klasse være med?

GeoGebraMesterSKAB er en anledning til at lade ens indskolingsklasse arbejde skabende og kreativt med GeoGebra i matematikundervisningen. Vi har opdateret hjemmesiden med inspiration til aktiviteter, man kan lave i undervisningen.

0   290

Børn på camp holder af matematik uden bøger

Matematikcamp i ferien er fedt, fordi det foregår uden bøger, udenfor og med masser af leg, siger børnene, der i denne uge har deltaget i en fire dages matematikcamp i Holte. Det er en gruppe lærerstuderende fra Metropol, der har arrangeret lejr for 21 børn.

1   140

Pokemon matematik er for alle

Hvis du selv husker pokemon fra da du var lille, eller har du mange elever der snakker om det, så er pokemon spillet lige noget for dig.

0   108

Pokemon Go Math

Sommerens store spillehit Pokemon Go skal da klart udbyttes i matematikundervisningen!

ANMELDELSE
0   103

Fermat i nyt format

En meget usædvanlig billedbog, der med udgangspunkt i en berømt matematisk sætning fortæller en sjov og skør historie, men samtidig tager sine unge læsere ved hånden på den første vandring ind i logikkens og de matematiske bevisers verden.

1   547

Tests i matematik – hvem, hvad, hvorfor og hvordan?

Sommerferien har ramt os – og optakten til sommerferien har sædvanen tro været brugt på at få taget de årlige standardiserede tests i matematik (mens foråret stod i de nationale tests tegn). Som en god gammel kendingsmelodi dukker de samme spørgsmål op rundt omkring på lærerværelset samtidigt med testbunkerne; ”hvorfor skal vi egentlig tage de her tests” og ”hvordan tager vi testene så korrekt som muligt”?

0   379

Didaktik på menuen? Fagteammøder som åbne lektioner.

Erfaring - min egen og mange fagfællers - siger, at fagteammøder sjældent kommer til at dreje sig om selve fagets kerne: Didaktikken.

0   457

Skab klassens flag i GeoGebra – og vind mesterskabet

Arbejd kreativt, æstetisk og skab et klasseflag med en matematisk beskrivelse på kort video. Det er opgaven i en landsdækkende konkurrence for indskolingselever om at skabe i GeoGebra. Det kreative produkt skal indsendes inden 16. september.

ANMELDELSE
0   328

Bedre matematikundervisning - her er inspirationen

En kort, men meget fyldestgørende fremstilling af hele problemfeltet omkring matematikkens didaktik. Den enkelte læser kan høste frugten af sin (matematiske) anstrengelse og få ny indsigt i, hvordan undervisningen også kunne tænkes og gribes an.

5   545

Højeste karakter i matematik til hel klasse

På Engebråten Ungdomsskole i Oslo har alle 14 elever i 9. klasse fået højeste karakter i matematik mundtligt eller skriftligt. I resten af Norge er gennemsnitskarakteren 2,9. Ny undervisning i dybden er årsagen, siger lærerne, der bruger mange videofilm.

0   443

Lærerstuderende holder matematik-camp i august

Elever, der skal begynde i 2.-4. klasse efter sommerferien, kan deltage i MatematikØen. Tre lærerstuderende fra Metropol har fået penge fra Egmont Fonden til camp om tidlig indsats i matematik. Campen indeholder lege om matematik og holdes i Holte.

0   388

Sprog og begrebsforståelse

Sproget spiller en stor rolle i forståelse af begreber. Vi bygger vores begrebet op i associationer med noget kendt, og det kendte sprog hjælper os med at forstå nye begreber – ligesom sproget også kan give os begrænsninger, hvis vi ikke forstår, hvad der tales om. Et just afsluttet 3 årig projekt viser, hvordan ændring af talnavne har givet et signifikant positivt resultat for eleverne i løsning af opgaver indenfor tal og algebra.