Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.620 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   8

Når du skal have eleven motiveret til at forbedre sig fagligt

Har du elever der motivation og har du brug for at kortlægge deres vej igennem matematikken i grundskolen? Så kan matematikkens vej være noget for dig.

2   6

Valghold i spil: Lærer at tænke over næste skridt

De rafler, spiller kort og går i tavs labyrint, når valgholdet i spil og spil-strategi for udskolingselever er i gang torsdag eftermiddag. Det giver eleverne noget til faget matematik, og når de skal arbejde med projektopgaven og selv udvikle spil, siger lærer.

0   6

Det skal være fedt at være nørd!

Mange ressourcer i dagligdagens matematikundervisning går til eleverne i matematikvanskeligheder…

1   1

Indstil en dygtig naturfagslærer til stor pris

For at anerkende og synliggøre en ekstraordinær indsats inden for naturvidenskabelig undervisning kan skolelederen indstille en lærer til Novo Nordisk Fondens pris. Den giver 50.000 kroner til læreren og 200.000 kroner til skolen. Frist 9. februar.

0   14

Det skal være fedt at være nørd!

Mange ressourcer i dagligdagens matematikundervisning går til eleverne i matematikvanskeligheder…

2   7

Åh nej - matematik

Fænomenet matematikangst er international kendt og anerkendt som en central barriere for læring i matematik.

0   8

Åh nej - matematik

Fænomenet matematikangst er international kendt og anerkendt som en central barriere for læring i matematik.

0   0

Geometriske figurer og flæskesvær med i europæisk samarbejde

Brobuers krumning og geometriske figurer i Struers bybillede var noget af det, som 7. klasse på Parkskolen delte med elever i andre EU-lande i projektet 'My World of Maths'. Det har givet skolen Det Europæiske Kvalitetscertifikat.

6   477

Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen?

Tynd vejledning, bachelorprojekter uden tilknytning til skolefagene og censorer, der ikke ved noget om fagene. Hvor er læreruddannelsen på vej hen?

2   8

"Jeg hader tal"

Over for mig sidder en ung pige fyldt af frustrationer. Lige siden hun startede i skole har hun kæmpet med tal. De giver simpelthen ikke mening for hende. Hun er ikke alene, mange børn og voksne kæmper med matematikken, nogle (omkring 2-5%) af befolkningen kæmper så meget, at der er tale om talblindhed, også kaldet dyskalkuli.

3   9

Økonomi og platformsproblemer bremser it i matematik

Nogle kommuner har købt iPads til elever og lærere. Nogle skoler bruger Chrome-books, mens andre satser på pc'er. Det giver udfordringer, når man vil bruge cas-værktøjer i matematik, for systemerne fungerer ikke sammen, lyder det i netværket 'Matematik med it'.

2   15

Spændingen ved en grubler

Der er altid nok at tage sig til, men det er fantastisk at give sig selv tid til sætte sig ned og løse en grubler!

1   7

Fejr 100 dage i skole

Vær med til at fejre 100 dage i skole med en 100 dages fest. Eller andre aktiviteter med 100.

1   3

Universets energi – Minikonference

Energi i naturfagene og matematik

0   7

"Vildt, at der er så indviklet inde i en højttaler"

Elever fra 3.c på Trekronerskolen i Roskilde har været på virksomhedsbesøg på en højttalerfabrik. For at lære matematik, naturfag, dansk, at samarbejde og se, at skolens fag også kan bruges ude på en arbejdsplads.

ANMELDELSE
1   5

Aktivitet i matematikundervisningen

Undersøgende matematikundervisning, bevægelse og aktive elever er nøgleord for denne aktivitetsmappe.

3   4

Vestjysk kommune satser stort på 3D-printere og laserteknik

Hvad der to år siden begyndte med to billige 3D-printere i sløjdlokalet på Ringkøbing Skole bredes nu ud i hele Ringkøbing-Skjern Kommune. To lærere skal de næste fire år styrke håndværk og design og også andre fag med teknologiværksteder på ni skoler.

0   25

Julestatus

Her op til juleferien er det nok en meget god ide at finde ud af, hvordan det så er gået!

0   4

Guirlander og modellering

På en træt mandag morgen (hvor juleferien synes alt for langt væk) kastede min 7.klasse og jeg os ud i en lille julemodelleringsopgave. Jeg havde nemlig et pludselig opstået behov for at vide, hvor mange A4 ark jeg skulle bruge for at lave en guirlande, som gik fra fodgængerfeltet foran skolen og op til byens sukkerfabrik.

0   0

Det "umulige" er mulig!

Vi har sikkert alle sett tegninger av umulige figurer. Dette er gjerne tegninger som er tegnet i perspektiv og hvor forskjellige deler av tegningen er koblet sammen på en umulig måte. Disse tegningene får oss til å stoppe opp og gjerne trekke på smilebåndet.