Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.456 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   2

Brokonstruktion for talenter i Erritsø

Eleverne har bygget broer i spaghetti og skumfiduser, de har gået tur på den gamle Lillebæltsbro og ved, at den er en Cantilever-bro, og så skal de bygge en bro, der kan bære deres skoleleder. Talentholdet har arbejdet tre dage med brokonstruktion.

0   6

7. Nordiske GeoGebra Konference

I weekenden blev der afholdt den længe ventede 7. konference i det nordiske GeoGebra Netværk, NGGN. I år fandt den sted i Trondhjem i Norge. I får highlights fra konferencen i dette blogindlæg.

3   2

Hvorfor er det ikke os, der ved det?

I Japan har lærere og forskere igennem flere årtier indsamlet viden om, fx. hvilke problemer, der er mest hensigtsmæssige for elevernes arbejde og læring - hvorfor er det ikke os, der ved det?

0   0

Åben lektion

Didaktisk videndeling i praksis - kom og vær med

1   4

Terminsprøver og frit tilgængelige besvarelser

Hvordan undgår vi snyd til terminsprøverne i matematik?

0   0

Universet

- årets tema for Matematikkens Dag

0   2

Hænger overbevisninger og undervisning sammen?

Er vi i stand til at undervise ud fra vores overbevisninger, eller er det andre ting, der styrer vores handlinger? Dette spørgsmål er omdrejningspunktet for denne blog, som jeg håber, kan inspirere til en anderledes forståelse af, hvorfor vi vælger som vi gør.

ANMELDELSE
0   4

Universet er også matematik

Det hedder "Matematikkens Dag", men når nu emnet er universet, kunne det være rart, hvis der var tænkt flerfaglighed med i materialet.

0   2

Årets matematikvejlederkonference - var du med?

Hvad var der på tapetet i år? Læs og se mere her!

5   22

Der var engang en høring …

Folketingets uddannelsesudvalg havde i onsdags d. 14. september indkaldt til høring om de nationale test. De mange diskussioner om pålidelighed og gyldighed af disse test er kommet helt ind i de folkevalgte kredse. Nu skulle der tages stilling til om eller, hvordan det skal fortsætte.

0   120

Bachelor: Matematik er et dannelsesfag

Når elever får lov til at undersøge ægte problemer kan tilegnelse af kundskaber og færdigheder gå hånd i hånd med almen udvikling. Men målstyring af undervisningen kan ødelægge dannelsen, siger Vikki Weigelt Pedersen i sit bachelorprojekt

2   5

3.c har valgt deres GeoGebra-flag

Eleverne i 3.c på Kokkedal Skole har udarbejdet 12 flag til GeoGebra-konkurrencen og valgt det ene, de vil sende ind i morgen. Og de har nået mange faglige mål uden matematikbogen, siger matematikvejleder Berit Hesseldal.

0   230

MJN- Positions Algoritme For Kvadratrødder af De Perfekte Kvadrater

Matematiseringen af Videnskab Alle er bekendt med begreberne Algebra og Algoritme, men meget få ved, at disse blev grundlagt af Muhammad Ibn Musa Al-Khwarizmi (ca.780-850 e.Kr., Visdommens Hus, Bagdad). Han var matematiker, astronom, geograf og kartograf. Videnskabet er bro mellem generationer, især inden for matematik verden. Den er i konstant udvikling. Fra tidernes morgen har flere matematiker sat deres præg på fortidens og nutidens matematik. Al-khwarizmi var blandt dem, hvis viden og metoder stadig anvendes fra øst til vest. Desuden beskrev han, hvordan man kan finde kvadratroden af et tal. Jeg beskriver også det samme, men ud fra min egen algoritme, kaldet MJN-Positions Algoritme for kvadratrødder af de perfekte kvadrater.

0   3

Elever bygger isfabrik i praktisk matematik

Fabrikkens startkapital besluttes via terningekast, men eleverne skal selv bygge fabrikken, producere is, stå for regnskab og møder med revisor, arrangere firmafest og klare konsekvenser af et pludseligt strømsvigt. Meget kan indgå i isfabrik-matematik.

0   3

Engineering – byg et jordskælvssikret hus

Eleverne skal lære at skabe praktiske løsninger på praktiske problemstillinger – det handler engineering om, lyder det fra en lærerkonference i Horsens. Her kom flere oplægsholdere med deres bud på noget af det nye, der skal indgå i skolens hverdag.

0   5

GeoGebraBøger i undervisningen

En mulighed i GeoGebras online resurser med mange anvendelser i matematikundervisningen.

1   11

Udskolingselever: "Jeg gider ikke matematik mere"

Norsk forskning viser, at det ofte er angsten for, hvad de andre elever mener om én, der er årsag til dårlige matematikkarakterer og manglende motivation i faget i udskolingen. Mona Røsseland har fulgt otte drenge, der tidligere var gode til matematik.

0   165

PD: Elever skal skrive sig klogere

Skrivning er mere end blot en motorisk færdighed. Skrivning er en vej til erkendelse, forståelse og læring. Eleverne skal skrive for at lære - og for at blive bevidste og strategiske skrivere, siger Erica Stjernø i sit diplomprojekt.

0   2

Regn på regnen

Var 2016 en våd sommer?

0   164

Hvorfor er der elever, der spænder ben for deres egen læring?

Hvordan hænger elevers tanker sammen med deres faglige præstationer, spørger Rebekka Myrup og Maj Nyled i deres bachelorprojekt. Rækker du hånden op, når du kan svare på spørgsmål, har en mening eller har brug for hjælp, spørger de eleverne.