Nyheder, blogs og indlæg om it i undervisningen, it-didaktik, gadgets og erfaringer fra lærer til lærer

(10.526 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i It i undervisningen kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   5

Historiedidaktiker: Computerspil i undervisningen kræver krtisk tilgang

I fritiden sidder eleverne helt frivilligt og med stor fornøjelse foran skærmen og fordyber sig i det 3. korstog når de har gang i computerspillet Assassin’s Creed. Hvis de da ikke opbygger aztekernes imperium, mens de spiller Civilization VI på pc’en. Men det lader sig kun vanskeligt overføre til historietimen.

ANMELDELSE
0   6

Hold kæft-opgaver til iPad

Hvornår er det lige, at børn lærer matematik? Hvornår er det lige, at it har sin berettigelse? Hvornår er det lige, at man skal huske at passe på sine centicubes og alle de andre laborative materialer, som man forhåbentlig stadig har i klassen?

1   33

Data og læringsplatforme: Stiller vi de rigtige spørgsmål? - og ønsker til vores undervisningsminister

Skal skolens praksis ændres, så den kan levere data? eller: Skal læringsplatformene og data understøtte skolens praksis? Lærere og andre godtfolk. Få en komprimeret gennemgang af data og læringsplatformenes indtog i den danske folkeskole. Find også argumenter for, hvad læringsplatformene gør ved eleverne og ved folkeskolen. Til sidst har jeg et ønske til vores undervisningsminister.

0   0

Robot-firma er med til at uddanne lærerstuderende

Lærerstuderende i faget fysik/kemi skal uddannes til at være superbrugere i udvalgte STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) robotter. Dette er med henblik på, at de studerende kan udvikle curriculum til robotterne til anvendelse i grundskolen, skriver University College Lillebælt i en pressemeddelelse om fremtidigt samarbejde med et firma i robotudvikling.

0   4

it-hjælpemidler til oplæsning af tekster

Der findes mange muligheder, for at få oplæst tekster som ordblind, med IT-hjælpemidler

1   18

Førte tilskudsperiode os tilbage til Søren og Mette?

Her ved overgang til det sidste år med tilskud er det vel ved at være på tide og se, om vi opnåede, det vi ville med ordning til tilskudsberettigede digitale læremidler.

1   6

DLF: Forældre skal ikke betale for skolen

Debatten raser: Er det ok at forældre betaler, hvis klassen skal en tur på museum eller i Tivoli? Danmarks Lærerforening opfordrer forældre til at gå til skole- og kommunalbestyrelser, hvis skolen lægger op til at forældre skal til at betale penge for deres børns skolegang i folkeskolen.

0   5

Matematik med it: Svært, sjovt – og nødvendigt

It brugt i matematik ændrer matematikundervisningen. Cas-værktøjerne kan beregne store tal, men de kan ikke skabe mening og forståelse i matematik. Konference om matematik med it starter stort projekt med oprettelse af lærernetværk over hele landet.

4   18

Lærerne skal søge indflydelse på brugen af læringsplatformene

Læringsplatformene ruller ud over det ganske land i dette skoleår. Men hvis ikke lærerne ude på den enkelte skole eller i den enkelte kommune rejser diskussionen om en hensigtsmæssig brug af dem, risikerer vi, at de får skadelig indvirkning på både den pædagogiske kvalitet i skolen og vores tid til at forberede god undervisning.

4   2

Ordblinde vil gerne ha’ tryghed ved, at have støtte hjælpemidler!

Du tænker måske du gerne ville blive bedre til at CD-Ord. Hvis ja, så kan jeg godt forstå dig. Du er ikke den eneste, som man kunne tænke sig, at få noget mere succes med CD-Ord 8 eller IntoWords.

5   4

Robotter kan sætte følelser i kog

Der var livlig debat på DPU, da forskere fremlagde en undersøgelse om brug af robotter i skolens undervisning. Hvad skal en robot i skolen egentlig kunne? Robotter er ikke sociale, hvorfor taler I om sociale robotter? I er med til at forvirre debatten, lød det blandt andet.

11   7

Indkøbte robotter bruges kun lidt og ikke fagdidaktisk

En del skoler har købt robotter til undervisningen, men ofte står de ubenyttede hen efter kort tid. Et mini-studie fra DPU viser, at robotterne nærmest ikke bruges fagdidaktisk, og at det kun er skolens ildsjæle, der kan bruge dem. De kræver tid at bruge.

0   6

Naturfag er også almen dannelse

Drop den snævre faglighed og lær eleverne, at naturfag er overalt i samfundet og i livet. Naturfag skal være en del af dannelsen, siger professor.

2   102

IT-NØRDEN KOMMER TIL UNDSÆTNING

WIN-WIN med IT-NØRDEN

0   121

Ekstrapriser til to dygtige lærerformidlere

Ditte Matthiesen og Heidi Højen Andersen blev vinderne af Formidlingsprisen ved fejringen af Lærerprofession.dk. De to kvinder kan dermed se frem til et weekendophold på et Sinaturhotel.

5   16

Læreren som robot!

Vil robotter kunne overtage lærergerningen? Ikke medmindre lærerens opgave også forandrer sig radikalt. Jo mere lærerarbejdet bliver et spørgsmål om at følge regler, dvs. følge rutiner, der ikke kræver nogen former for fortolkning, des mere øges risikoen for, at robotter overtager arbejdet.

0   3

Undervisning, når den er bedst

Vi er på DTU Ballerup Campus, Danmarks Tekniske Universitet i Ballerup. Denne lørdag blusser kinderne varmt, rødt og energisk på ca. 1000 elever fra 5 sjællandske kommuner – Ballerup, Frederiksberg, Hillerød, Fredensborg og København. Emnet i årets FIRST LEGO League er ”relationen mellem mennesker og dyr” (Animal Allies).

6   3

Minecraft som et naturligt element i undervisningen

Minecraft er netop kommet i en ny version rette mod uddannelse

ANMELDELSE
0   10

Hævnporno og sexmobning – hvordan undgår vi det?

“Sex, hævn og video – om børn og unges deling af intimt billedmateriale” handler om hævnporno, mobning og shaming. Den forsøger at afklare, hvad disse fænomener indebærer, og giver mange gode bud på, hvad vi som voksne kan gøre, og hvordan vi som lærere kan undervise i digital dannelse.