Netværk for historie- og samfundsfagslærere. I samarbejde med Falihos, Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag

(5.963 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   10

Fornemt besøg

Når kommende demokratiske borgere imponeres - 9. klassernes debatterede med en politiker, de ikke havde troet ville komme forbi.

0   11

Forlaget følger op på anmelderens forslag

Artikel til lærerne – med kritik af målstyringen i Fælles Mål 2014. Artiklen er fra en ny bog til de pædagogiske fag i læreruddannelsen og er nu gratis tilgængelig for alle.

0   10

Man vælger ikke selv, om man vil være mønsterbryder

Jeg brød med min belastede barndom, fik uddannelse og fast job. Min bror endte på bunden af samfundet. Det ville være et kæmpe fremskridt, hvis politikerne ville erkende, at mennesker ikke ender der, fordi de er dovne. Hvis de ville indse, at ikke alle kan rejse sig, bare de ønsker det nok

0   8

Det nittende og tyvende århundredes smartboard

I hjertet af Emdrupborg, Danmarks Pædagogiske Bibliotek, opbevares en samling med over 12.500 danske og udenlandske anskuelsesbilleder. Siden 2015 har jeg brugt den største del af min tid blandt disse farvestrålende billeder, der hovedsageligt består af litografiske tryk på papir. Jeg har senest lavet min bachelor som konservator om disse billeder, og i dag arbejder jeg for biblioteket, på at sikre bevaring af disse historiske smartboards.

1   5

”Den anden verden” på museet

Så blev det jul igen, og traditionen tro laver de danske skoleelever metervis af guirlander, har venskabsnisser og drillenisser i klassen, synger morgensange og salmesang den sidste dag før jul. Der er mange gode og hyggelige traditioner i tiden op mod juleferien. Jeg vil med dette indlæg opfordre til at indføre en ny juletradition!

0   2

Ny dokumentar om elevdemokrati

I 1960-70’erne fik eleverne i grundskolen for alvor mulighed for at påvirke deres skolegang. Indtil da havde læreren i høj grad bestemt indenfor skolens mure. Filmen Elevernes Stemme gennemgår den historiske udvikling i elevdemokratiet i Danmark, særligt i den nyeste tid.

1   4

Svar til Jeppe Bundsgaard: Danske elever er verdensmestre i demokrati, men tager vi demokratiet alvorligt nok?

Det er ikke pænt at svare med modspørgsmål – undskyld Jeppe Bundsgaard, men jeg gør det alligevel, for ligesom for mange andre, har Trumps sejr sat tanker i gang hos mig, om demokratiet – tanker som selvfølgelig også berører klasselokalerne.

0   5

Brætspil i undervisningen - del 2

Denne gang har eleverne selv udarbejdet deres spil i samfundsfag, og det kom der en masse god læring ud af.

11   19

Hvad gør vi?

I nat blev det klart at USA har fået noget der skræmmende meget ligner en fascist som præsident. I dag har skoleelever og studerende over hele USA forladt undervisningen og er gået på gaden

0   4

Ret dig op!

Blandt Dansk Skolemuseums genstande har vi fundet et rygstøtteapparat fra 1920’erne, der skulle hjælpe eleverne med at holde ryggen ret. I redskabets udvidede familiehistorie finder vi fortællinger om skizofreni og knækkede barnesjæle.

0   0

Seminar om skolehistoriens digitale fremtid

Fredag den 7. oktober indbyder vi alle interesserede til et seminar om ’det digitale skolemuseum’. Vi vil gerne skabe en digital platform for skolehistorier og for vores digitaliserede samlinger, men hvordan, for hvem og med hvilket indhold i øvrigt?

0   2

Falihos for folket, men hvem er det?

Op til prøveafviklingen denne sommer lancerede Falihos Facebookgruppen ”FALIHOS – Prøvevejledning for medlemmer”, en gruppe der skulle gøre det muligt for medlemmer at mødes med foreningens bestyrelse, hvor man i forvejen bruger masser af sin tid – på Facebook.

0   12

Håndgribelig undervisning

I gennemgangen af Dansk Skolemuseums samling er vi stødt på anskuelsesmodeller af skolemanden Gottlieb Christensen. I slutningen af 1800-tallet byggede han en række scenarier fra virkelighedens verden, som han brugte i undervisningen. Nu ender de fleste på museum.

0   356

Lokale arkiver udvikler læringstilbud

Mange børn kender nok nissen Pyrus på arkivet i julekalenderen, men uden at fornærme nogen tror jeg, at de færreste børn nogen sinde har været på et arkiv. Det bliver der forhåbentlig lavet om på nu. For arkiverne passer som fod i hose ind i den åbne skoles formål om, at eleverne skal have større kendskab til lokalsamfundet som forudsætning for at styrke den lokale sammenhængskraft.

8   418

Stenalderen

Snart nærmer sommerferien sig, og man skal lige nå at afslutte, alt det man så må erkende at man ikke har nået i løbet af året. Igen må jeg slå et slag for flere historietimer på skemaet. Ikke desto mindre tog vi i starten af måneden hul på sidste del af historie for i år i 3. a på Højmeskolen i Odense nemlig Stenalderen.

0   580

Klassisk demokrati-playliste

Hvilken klassisk musik kan understøtte læring om dansk og europæisk demokrati?

0   593

Gamle dage er ikke skod!

Somme tider kan det være svært at forklare historiefagets begreber på en jordnær måde. Historiebevidsthed er ingen undtagelse. Derfor er det befriende, når eleverne selv sætter ord på – denne har jeg i hvert fald tænkt mig at bruge igen.

0   553

Folkeskolens formål er vores ansvar

Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Sådan lyder stk 3 i folkeskolens formål og sådan har det lydt både før og efter, at fagenes mål blev forenklede. Men konsulenterne i Ministeriet har nok været lige flinke nok til at pege på det nye i målene i stedet for at fortælle, hvordan de nye mål viser vejen til folkeskolens formål.

0   686

Løbende faglig opdatering – en del af det faglige løft

Blogindlægget giver et historisk rids af den problematik, de faglige foreninger har stået i med henblik på oprettelse af fagligt- pædagogiske kurser for faglærerne. Der peges endvidere på løsningsmuligheder fremadrettet.

1   398

Prøvernes tid

I den kommende tid begynder sommerfuglene at pible rundt i mere end èn forstand. Ikke mindst fordi man begynder at ane lunere luft, men i høj grad også hos de kommende afgangselever fra de forskellige folkeskoler i landet. Historie har snart en del år på bagen, som prøvefag. Først som et prøvefag på den mere traditionelle måde, for nu at være et prøvefag, hvor eleven for eksempel skal fremstille et produkt. På Højmeskolen, hvor jeg arbejder, er tre elever trukket ud til at skulle prøves i historie. Jeg har fået lov til at følge lidt med.