Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(15.681 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Danskundervisning kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
3   13

De statens børn!

Der synes at være en sær parallel imellem den hedengangne kommunistiske virkelighed og den opståede konkurrencestats bestræbelser: mennesket er et instrument for staten/samfundet.

0   3

Læremiddelpris til skønlitterær formidler

Forfatteren bag 'Mærker'-serien, Ayoe Quist Henkel, modtog i går Gyldendals læremiddelpris på 25.000 kroner for sit arbejde med at formidle glæden ved litteratur til børn og unge.

9   26

Læreren bag »formålsstyret undervisning«

Hvordan kan læreren fastholde fokus på et bredt læringsbegreb og dannelse i en læringsmålstyret skole? Historien om lærerdatteren Mette Frederiksen, der selv var ude for flere skelsættende begivenheder – og en lærer, der gjorde en forskel.

0   6

Tre film om udvidet dialogisk læsning

Sammen med Fredensborg Kommune og en pædagog har Nationalt Videncenter for Læsning lavet tre korte film, der præsenterer den udvidede dialogiske læsning og viser, hvordan pædagoger kan arbejde med den i praksis.

ANMELDELSE
0   0

Visionære veje til litteraturundervisning, der virker

Kropsbevidsthed, kreativitet, litteraturoplevelse, empati, nærvær og hvilen i sig selv er centrale omdrejningspunkter i denne inspirerende idebog, der bygger på forfatteren Peter Høegs medvirken i to 7.-klasser.

4   3

Hvor er kærligheden til Danmark?

Overfortolkning af en tegning?

0   113

Bachelor: Succesoplevelser kan give personlige og faglige sejre

Når relationerne er gode, og eleverne oplever succes og fællesskab, kan der også stilles faglige krav. Faglighed og alsidig udvikling bliver hinandens forudsætninger frem for hinandens modsætninger, siger Mathilde Mikkelsen i sit bachelorprojekt.

0   10

Er læren om liv død?

Er det mere naturvidenskabeligt at filetere en kold og livløs krop, f.eks. en frø eller en fisk med skalpellen mellem sine bare næver end at iagttage en vandrende tudse på afstand?

2   2

Find svaret på forfatterweb.dk. Men er det nu også rigtigt?

Fordelen ved at lave test på baggrund af undervisningsmaterialer er, at man kan få godkendelse for de ukorrekte svar, der svarer til materialets ukorrekte oplysninger. Men det er da et problem for alle, der kender det rigtige svar: Lavere karakter - eller nul statsborgerskab.

0   114

Bachelor: Brug det eleverne allerede kan i modtageklassen

Efter 18 måneders arbejde, observation, interview og videooptagelser i en modtageklasse har Michelle Gaml i sit bachelorprojekt udarbejdet 11 forslag til arbejdet med at lære eleverne at forstå, tale, læse og skrive dansk

0   12

Når det blæser...

De fleste forældre har faktisk forsøgt at klæde deres børn på til at klare udfordringer. Hvordan kan det så være, at vi i stadig stigende grad hører om teenagere, der har svært ved at håndtere livet?

0   0

Gratis tidsskrift om litteraturdidaktik og - pædagogik

Nyeste nummer af Nationalt Videncenter for Læsnings tidsskrift: Viden om Literacy er udkommet. Temaet er denne gang: Litteraturdidaktik og - pædagogik og alle artikler kan downloades gratis fra centrets hjemmeside.

1   22

Rigide rammer - tomme mødepladser

Ledelsesforsker Helle Hein peger i det seneste nummer af Folkeskolen (15/2016) på den videndeling, der går tabt lærerne imellem, når udviklingen sker inden for rigide rammer. Det bør være viden for alle, der vil skolen det godt.

0   2

Dansklærere, sprogsyn og læremidler

Har du 3 minutter?

0   0

Nyt om læsning

0   0

Forsker: Elever skal kunne vurdere teksters troværdighed

Der er i virkeligheden ikke sket så store forandringer i kravene til læsere i den digitale virkelighed siden oldtiden. Men der er skruet op for vigtigheden af at kunne vurdere relevans og troværdighed, sagde professor Carsten Elbro på læsekonference i dag

0   6

Forskere om elevers skrivning: Skolen har gjort det godt

Danske skoleelever er dygtige til at skrive, viser ny forskning. Eleverne har fuldstændig styr på det, siger forskerne til folkeskolen.dk. Der er ingen grund til bekymring, fastslår de.

0   0

Mælk er ikke bare mælk, mælk er også sprog

Lærere og forskere arbejder sammen om at udvide elevernes ordforråd.