Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(15.866 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Danskundervisning kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   8

Læseforsker: Den nye risikotest for ordblindhed må ikke blive en sovepude

Den nye risikotest for ordblindhed afslører ikke alle de elever i 0. og 1. klasse, som senere viser sig at have alvorlige vanskeligheder med at afkode ord. Det siger en af forskerne bag testen. Omvendt kan der være elever, som scorer lavt i testen, men alligevel ikke får problemer med at læse.

ANMELDELSE
0   0

Velmenende, men uforløst

"Den aften solen ikke gik ned" er en rodet affære.

0   5

Det åbne læringsfællesskab

Mange forskningsprojekter peger hen i mod, at relationerne til eleverne er noget af det vigtigste i forhold til indlæringen. Hvorfor bliver der ikke sat mere fokus på dette ude på skolerne? Ligesom vi glædeligt deler ud af vores undervisningsmateriale, erfaringer mm. burde vi også dele ud af vores forskellige måder at indgå den gode relation på. Her kunne supervision komme på banen, men flere lærere har, de steder jeg har arbejdet gennem tiden, takket pænt nej til både at observere og blive observeret af andre kollegaer eller ledelse – hvorfor mon?

0   19

Dannelse, demokrati og demagogi

En julehilsen, en konference og et tysk essay smelter sammen til en fortælling, der råber på lærere, der sætter sig ud over målstyret faglighed og sig selv.

0   9

Hvordan står det til med læsning i Danmark ifølge PISA?

Hvordan skal vi forstå Danmarks placering på PISA listen anno 2015, og hvordan skal vi læse det billede, undersøgelsen viser os i domænet læsning? Centrets konsulent, Peter Heller Lützen, har set nærmere på PISAs resultater.

ANMELDELSE
0   1

Mere end almindeligt meta

"Den nordiske børnebog" er en antologi om netop dette med udgangspunkt i Rasmus Bregnhøis grafiske kortprosa, "Rasmus skriver en nordisk børnebog", som er en satire over den nordiske børnebog og dens særegne kvaliteter.

ANMELDELSE
0   0

Litteraturfortolkning i et globalt og multikulturelt perspektiv

Undervisning i skønlitteratur er trængt i folkeskolen, hvor den faglige læsning dominerer. Derfor er denne bog om litteraturpædagogik et kærkomment forslag til fornyelse og debat.

2   34

Riisager: Gør ikke Pisa til mere, end det er

Vi skal huske om Pisa, at "der er ingen indikatorer, der er en komplet beskrivelse af virkeligheden". Sådan lyder undervisningsminister Merete Riisagers kommentar til danske elevers fremgang i Pisa-undersøgelsen.

0   2

Pisa: I læsning går det støt opad for Danmark

Danmark har fået flere dygtige læsere, viser Pisa-2015. Men gruppe af svage læsere er stadig på 15 procent. I gennemsnit er det gået støt opad i læsning siden 2009.

0   0

Folkeskole søges til et studieprodukt på læreruddannelsen

Vi søger en folkeskole i Øst/Midtjylland som ikke dyrker traditioner og religion. Vi har et emne om sekularisering.

0   11

Ordblindepatrulje sikrer ordblinde elever praktisk hjælp og moralsk støtte

Når teknikken driller en ordblind elev på Smidstrup-Skærup Skole, eller når han ikke kan huske, hvordan man stiller på oplæsningsstemmens hastighed, kan han hente hjælp hos en anden ordblind elev, som er superbruger i skolens ordblindepatrulje.

12   9

Danmark er gået frem i Pisa

For første gang nogensinde ligger danske skoleelever over gennemsnittet i både læsning, matematik og naturvidenskab i Pisa-testen. Undervisningsministeren roser matematiklærerne.

ANMELDELSE
0   1

Nordiske børnebogstraditioner lever og har det godt

Rejs med skovpigen Skærv gennem denne fantastiske roadnovel, hvor de store temaer er i spil.

0   7

En milliard billeder, vi ikke ser...

Vi hører så meget om de unge såkaldt digitale indfødte og super-brugere af diverse elektroniske medier. Men er de nu også det? Og kan man tale om superbrugere, når der måske i virkeligheden nærmere er tale om super-forbrugere?

ANMELDELSE
0   4

Mere kvalitet i literacy - sådan

Sproget har stor betydning for vores fælles forståelse, og vi skal bruge det hele livet. Sprog er lyde, tegn og skrift og et system, der åbner op for at tilegne sig verden. Her er hjælp til de lærere, der skal åbne verden for børnene.

ANMELDELSE
0   0

Inspirationshæfter uden inspiration

Rodsammen af øvelser og anekdoter uden klart formål fjerner enhver lyst til at kaste sig ud i dramaet.

0   4

Vellykket skriveforløb

"Vi omdannede vore to klasserum til SKRIVEVÆRKSTED i adskillige dansk og understøttende undervisningstimer, og den stilhed, ro og koncentration, der har været i klasserummet, mens vore elever skrev, skulle der næsten fortælles om vidt og bredt i landet, hvor man taler om for meget uro i undervisningen. En del elever har arbejdet videre hjemme med stor ildhu også." Elisabeth Clark og Signe Dorothea Storr, Hadbjerg skole

ANMELDELSE
0   0

Gentagelser og variation i god balance

Vejen til bedre stavning.

0   12

Dagens dråbe – en dannelsesmæssig dimension

Hvert andet år skal jeg være ny klasselærer i en 6. klasse, som kommer op i udskolingen. En ny klasse for min kollega og jeg – og alligevel en sammentømret klasse i gang med sit 7. år sammen. Helt tilbage i min praktikperiode på 2. år på seminariet blev jeg inspireret til at lave den såkaldte ’Dagens dråbe’ med nye klasser.

ANMELDELSE
0   0

Fantastiske Brøgger og Jensen!

Jensen udfordrer Andersens trone.