Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(15.619 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Danskundervisning kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
2   5

Ikke nok udfordring i timerne!

Jeg behøver hjælp til at udfylde de tomrum på ca. en time om dagen, hvor alle de andre sidder og knokler med deres lektier, og hvor jeg sidder og skal lave de samme faglige øvelser om og om igen. Fordi min lærer ikke giver mig udfordring nok!

0   8

Tak til Jacob, Søren, Louise, Jytte, Nicolai, Peter og alle de andre lærere

.... og et portræt af nogle af de gode lærere.

0   6

Nyt udviklingsprojekt: Fysiklæreren skal undervise i stavning

Ordforråd er ikke kun dansklærernes ansvar; alle skolens lærere må tage sig af det. Også matematiklæreren.

0   5

Den historiske dimension i dansk og tidens brutalitet

Arbejde med ældre tekster og perioder er afgørende for elevernes læring og dannelse. Samtidig er det et af de mest spændende områder, man kan arbejde med i faget

ANMELDELSE
0   4

Trivsel og faglighed

Pluk i materialet, og vær opmærksom på, at det kan være svært med for meget snak, især hvis klassen ikke er i trivsel.

0   26

Forskere til lærere: Lad os udvide elevernes ordforråd

Alt for mange elever i den danske folkeskole ved ikke, hvad centrale begreber betyder. Et nyt forskningsprojekt prøver at rette op på det.

0   5

I Finland taler de (også) om literacy

To faglige konsulenter fra Nationalt Videncenter for Læsning har netop deltaget med præsentationer på den internationale literacy-konference ”Making meaning - literacy in action” i Turku i Finland.

0   20

Dansk Sprognævn opretter skoletjeneste

Tag dine elever med på besøg i Dansk Sprognævn og gør din undervisning i grammatik mere konkret.

0   53

Bachelor: Der er behov for mere nuancerede billeder af køn i skolen

Cathrine Vestergaard har i sit bachelorprojekt set på udskolingselevernes holdninger til de piger og drenge, de ser på YouTube. Drengene har stærke meninger om køn, mens piger er mere rummelige. De billeder kan lærere være med til at nuancere.

ANMELDELSE
0   3

Grammatik uden spræl

Traditionel tilgang til arbejdet med grammatikken kommer til at ligne slavearbejde, og serien er for dyr.

0   42

Vær vågen

Ligesom det er blevet almindeligt at politikere taler om danskerne, når de mener mange borgere eller mange vælgere, så har Aarhus Universitet/VIA tilsyneladende fået en trang til at bruge begrebet national, når de mener sig selv.

0   13

Kalundborg: Flygtningebørn i almenklasser styrker relationen

Kalundborg er en af de kommuner, der følger Hørsholms eksempel og sender flygtningebørn direkte i almindelige klasser. Det skal give børnene mulighed for at knytte tætte relationer og give dem en forudsigelig hverdag.

ANMELDELSE
0   0

Traditionelt dansk materiale

Ikke meget nyt at hente her - og så mangler materialet identifikationsmuligheder i et multikulturelt samfund.

1   12

Børns nye medievaner – skolens udfordring

Et debatindlæg om børn og medier af Ole Christensen og Steen Søndergaard, Professionshøjskolen UCC

0   7

Flemming Quist Møller i fri dressur på Louisiana

Legendariske Møller fortæller røverhistorier på Louisiana Litteraturfestival, mens Christian Sievert river i strengene på guitaren. Møller taler også fag med tegneserie-kometen Halfdan Pisket.

ANMELDELSE
0   8

Læs letlæsningbøger højt

Omarbejdede letlæsningsbøger gør det let at bringe bevægelse ind i undervisningen og giver eleverne basis for gode læsefærdigheder.

0   7

Hedensted sender flygtningebørn direkte i almenklasser

Flygtningebørn higer efter normalitet, og derfor giver det mening at droppe modtageklasser, lyder erfaringen fra Hedensted Kommune.

ANMELDELSE
0   12

I dybden med ungdomslitteraturens fjerne afkroge

Gyldendals seneste satsning i serien ”Dansk i dybden” sætter fokus på de nyeste tendenser i nye ungdomsromaner. Resultatet er gennemarbejdet og relevant, omfattende, men overskueligt. Eleverne skal dog tages i hånden undervejs.

0   38

Autisten, der var bange for strandløver

Når man er sammen med autister, er man nødt til at vende vante forestillinger om kommunikation, opdragelse og undervisning på hovedet. Mange steder laves der et glimrende arbejde med autister, men debatten på folkeskolen.dk om emnet - bl.a. med bidrag fra autismeforeningens formand - viser, at det langt fra er tilfældet overalt.