Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

0   6

Det skal være fedt at være nørd!

Mange ressourcer i dagligdagens matematikundervisning går til eleverne i matematikvanskeligheder…

0   14

Det skal være fedt at være nørd!

Mange ressourcer i dagligdagens matematikundervisning går til eleverne i matematikvanskeligheder…

2   15

Spændingen ved en grubler

Der er altid nok at tage sig til, men det er fantastisk at give sig selv tid til sætte sig ned og løse en grubler!

0   25

Julestatus

Her op til juleferien er det nok en meget god ide at finde ud af, hvordan det så er gået!

0   21

Træning og eller problemløsning

Træning fylder en del i virkelighedens matematikundervisning…

0   12

Matematisk samtale fremmer forståelsen

Man oplever at eleverne tror matematikopgaven er løst, når løsningen er nedskrevet i et kladdehæfte, men hvad så med mundtligheden og forståelsen?

0   111

Pokemon Go Math

Sommerens store spillehit Pokemon Go skal da klart udbyttes i matematikundervisningen!

1   555

Reform-Bjerget!

Nu har vi i snart 2 år kravlet op ad Reform-bjerget! Vi venter spændt på at se udsigten fra toppen, hvor vi håber at se lys, skoleparate og dygtige elever, tillid og gode arbejdsvilkår.

2   450

Consumers or creators…

På dagen, hvor den nye digitaliseringsstrategi kom til os. Og en TEDxCopenhagen talk om digital literacy, matematik og hvorfor eleverne har brug digitale kompetencer!

1   416

Robotterne er kommet!

Hvorfor bruge robotter i matematikundervisningen? Fordi det er social inklusion, og fordi det motiverer rigtig mange elever til læring og fordybelse i undervisningen. Og så er der også lige 21. skills i robotterne!

1   349

Hvad sker der i Folkeskolen, hvis der indføres adgangskrav til gymnasiet?

Er der nogen, der for alvor tror at vi kommer til at klare os bedre i konkurrencen ved at udfordre de unge, stille diverse forhindringer op, og tro at de alle er fuldstændig ens og regulerbare?

45   1239

MinUddannelse og tiden der kunne bruges på undervisning og planlægning

Der arbejdes på højtryk rundt i hele landet på at udfylde rubrikker på diverse platforme, som det politisk er besluttet at lærerne skal anvende. De største fortalere for disse platforme må være superbrugere og sælgere.

0   469

EUD – en tarvelig prøve

At få en chance mere ved at gå til en ekstra prøve lige inden sommerferien, for nogen en hemmelighed for nogen virkelighed og for andre totalt afgørende. Thi kendes for ret, du idømmes en EUD-prøve

0   534

Mens vi venter på talblindhedstesten!

Der kommer en talblindhedstest, det er en politisk beslutning, men hvad kommer det til at betyde for lærere, matematikvejledere, forældre og elever?

0   467

Matematikundervisningen går til filmen!

Det digitale sniger sig ind alle steder, og fremtiden for kladdehæfterne er ikke strålende

1   432

At kode julelyset i Tivoli

20 spændte børn fra Coding Pirates udstyret med computere indtog Tivoli for at kode Tivolis julebelysning

1   669

Fuldt hus på Storm P museet/Revymuseet

Når man spørger eleverne efter en undervisningstime, hvor man har arbejdet med læringsteknologi eller programmer, om hvilket eller hvilke fag de har arbejdet med, svarer de altid matematik, dansk og engelsk. I elevernes bevidsthed er der tydeligvis et eller flere fag med, når der arbejdes med kodningsaktiviteter. Tvivlen om kodning i Folkeskolen må vist tilskrives de voksne.

1   347

Kompetencer i matematik og livet

Der er mange fordele ved den målstyrede undervisning og den største er for mig at se, at den er kompetencebaseret. Når man planlægger sin målstyrede undervisning, starter man med at vælge, hvilken kompetence man ønsker at arbejde med, derefter kommer de faglige stofområder, mål, nedbrydning af mål osv. Kompetencen er således udgangspunktet for undervisningsplanlægningen!

0   400

Læringsteknologi og matematik

Arbejdet med læringsteknologi ligger højt på taksonomien!

0   385

Digital kompetence og matematikundervisning

Digitale medier er kommet for at blive, også i matematikundervisningen…