Vidtgående specialundervisning fordoblet på Fyn på 11 år

Antallet af børn, der henvises til vidtgående specialundervisning, vokser eksplosivt i disse år - på landsplan er antallet af henvisninger vokset med 39 procent de seneste 11 år. Men på Fyn ser situationen langt værre ud end i resten af landet - her er antallet af børn omtrent fordoblet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Chefen for Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning i Fyns Amt Mogens Steen Hansen mener ifølge Undervisningsministeriets Nyhedsbrev, at forklaringen på det store antal henvisninger på Fyn er, at de fynske kommuner ikke har tilstrækkelige specialundervisningstilbud. Vidtgående specialundervisning hører under amterne, mens "almindelig" specialundervisning er en kommunal opgave.

Birgitte Madsen, ledende skolepsykolog i Odense, mener, at en lovændring fra maj 2000 vil betyde, at kommunerne vil begynde at slå sig sammen om specialundervisningstilbud: "På Fyn har vi en struktur med mange små kommuner. Det kan være svært for en lille kommune at etablere et tilstrækkeligt differentieret undervisningstilbud for børn med vidtgående undervisningsbehov. Først med den nye finansieringsreform er der skabt grundlag for en sådan udvikling, for eksempel med mulighed for samarbejde på tværs af kommunegrænser", siger hun til nyhedsbrevet.

I andre amter forberedte man sig allerede før maj 2000 på, at den lovændring var på vej, som lagde en større del af specialundervisningsopgaverne i kommunalt regi. På Fyn, siger Mogens Steen Hansen "har vi klappet hesten og sagt, at det kræver en stor omstillingsproces, som skal forløbe godt og i et afpasset tempo afhængigt af den enkelte kommunes muligheder".