Debat

Vejledningskaos

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolevejledning som en af folkeskolens naturlige opgaver er ved at være en saga blot. Folketinget ønsker at reformere hele vejledningsindsatsen, og i Herningegnens Lærerforening vurderer vi, at denne øvelse vil gå særdeles hårdt ud over folkeskolen. Vejledningsreformen falder i fire hovedafsnit, nemlig: Oprettelse af ungdommens uddannelsesvejledning - fra grund- til ungdomsuddannelse.

Oprettelse af Landscenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning (LUE) fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse.

Oprettelse af national, virtuel vejledningsportal på internettet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Én fælles vejlederuddannelse.

Ophavsmanden til reformen er Knud Erik Kirkegaard, konservativt folketingsmedlem fra Aulum. Vi finder det stærkt beklageligt, at man er ved at ødelægge et overvejende velfungerende vejledningssystem i folkeskolen, som starter målrettet fra 6. klassetrin. Skolevejlederen skal fremover være uden for skolelederens ledelseskompetence, uden for planlægningen af vejledning som en naturlig del af skolens undervisning og uden læreruddannelse. At der kan være fornuft i at styrke vejledningsindsatsen generelt, at styrke vejlederuddannelsen, at sikre bedre resurser til vejledning - også i folkeskolen - kan der ikke herske tvivl om, men at det skal ske på bekostning af folkeskolens vejledningsindsats, er ubegribeligt. Og der skal nok blive fest i gaden, når reformen skal finansieres. Der vil givetvis være divergerende opfattelser hos stat og kommuner om, hvor meget reformen kommer til at koste. Hvorom alting er: Reformen vedtages i maj i år med ikrafttræden august 2004, så vi frygter en årrække af kaotisk vejledningsindsats i folkeskolen, medmindre nogen da trækker i nødbremsen forinden!

Helen Sørensen

Herningegnens Lærerforening