Skolen passer ikke til de små drenge

"Meget tyder på, at folkeskolen er for dårlig til at tilrettelægge undervisningen, så den kommer de små drenge til gode", siger næstformand i forældreorganisationen Skole og Samfund Solveig Gaardsmand. Størsteparten af de voksende specialundervisningsudgifter går til drengene og især til indskolingsbørnene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skole og Samfund har kortlagt brugen af de cirka 20 procent af folkeskolens resurser, der går til specialundervisning. Organisationen har spurgt 87 danske folkeskoler. Undersøgelsen viser, at 80 % af skolerne fortrinsvis giver deres specialundervisning til drengene, og at 65 % anvender de fleste resurser til børnene i indskolingen.

Til gengæld viser undersøgelsen ingen sammenhæng mellem antallet af tosprogede børn på en skole og specialundervisning. Der er ingen tendens til, at tosprogede i højere grad end dansktalende børn henvises til specialundervinsing, og skoler med mange tosprogede børn har heller ikke større specialundervisningsudgifter end andre skoler:

"Vi tudes ørene fulde om, at tosprogede elever er et stort problem i folkeskolen. Men det er altså ikke noget, vi kan genkende fra vores undersøgelse", siger Solveig Gaardsmand.

Hun er til gengæld forarget over, at halvdelen af skolerne ikke giver familierne en handleplan for barnets specialundervisningsforløb. I henhold til loven skal der skrives en handleplan, når en elev henvises til specialundervisning:

"Enten videregives handleplanen ikke til forældrene, fordi den aldrig er lavet. Eller også ønsker skolen ikke forældrenes indblanding. Jeg ved ikke, hvad der er værst..."

Skole og Samfund er vært for en konference i dag på Hotel Nyborg Strand om specialundervisning.

Powered by Labrador CMS