Dansk

Stav 6

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- Stavning og grammatik for 6. klasse

Stav 7

- Stavning og grammatik for 7. klasse

Af Margot Jensen, Poul Erik Jensen og Inger-Lise Jørgensen

Elevhæfte: 64 sider, 50 kroner

Dansk Psykologisk Forlag

Med udgivelsen af disse hæfter er materialet nu udbygget til at dække stave- og grammatikundervisningen i 3.-7. klasse.

I lighed med de tidligere udgivelser er bøgerne opbygget enkelt og systematisk, og de er udarbejdet på baggrund af erfaringerne med ST-prøverne fra Dansk Psykologisk Forlag.

Hvert opslag indledes med en informativ overskrift, der fortæller eleverne, hvad opgaverne handler om. Hvor det er relevant, findes faktabokse, der præciserer reglerne i dansk retskrivning, og bagerst i bogen er der en kort og overskuelig grammatisk oversigt. Samlet set giver det eleverne mulighed for at arbejde selvstændigt og kvalificeret med de mange relevante opgaver.

Opgaverne spænder over: ordklasser, endelser, sammensatte ord, fremmedord, tegnsætning og skriftsproglig bevidsthed. Der er en god progression i opgaverne, og eleverne udfordres til både at udbygge og vedligeholde deres skriftsproglige kompetencer.

Som noget nyt er der desuden en række opgaver om orden med pc. De er udarbejdet i erkendelse af, at de fleste elever i dag skriver afgangsprøven i skriftlig dansk på computer, men mangler grundlæggende kendskab til, hvordan man sætter en tekst ordentligt op.

Desuden indeholder hæfterne hver ti diktater, der er differentieret på tre niveauer. Det giver langt de fleste elever mulighed for at få fornuftigt udbyttet af diktatarbejdet. Men diktaterne er meget korte, og man kan sætte spørgsmålstegn ved, om der er udfordring nok for de bedste stavere i at skulle øve sig på og skrive bare 13 ord i hver diktat.

En af materialets helt store styrker er, at det er lykkedes forfatterne at sætte fokus på en stor del af de stave- og grammatikfejl, som elever i overbygningen bokser med. Eleverne får i hæfterne mulighed for at arbejde styret og struktureret med væsentlige skriftsproglige byggesten, hvilket formentlig kan få afsmittende effekt på elevernes selvstændige tekster.

Lisbet Steen Højland