Faget dansk til debat på alle niveauer

Det skal være slut med at skyde skylden på de andre niveauer i uddannelsessystemet, når eleverne ikke er gode nok til dansk. Den første delrapport fra Undervisningsministeriets arbejdsgruppe om faget dansk skal danne udgangspunkt for en debat på alle niveauer i uddannelses-systemet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der har ofte været en tendens til at skubbe ansvaret fra sig, når man som uddannelsesinstitution er blevet kritiseret for ikke at give eleverne de fornødne kompetencer. Ved at tænke på danskfaget som en horisontal og vertikal enhed er det muligt at formulere forventninger og krav indbyrdes mellem uddannelses-trinene", siger formanden for arbejdsgruppen, professor ved Institut for Nordisk Filologi på Københavns Universitet, Frans Gregersen, til Undervisningsministeriets Nyhedsbrev.

Det er tredje gang på 20 år, at der er blevet nedsat en arbejdsgruppe med det formål at se på faget dansk med tidens øjne. Gruppen peger i sin rapport på, at fordi dansk ikke blot er et sprogfag, men et led i elevernes almene dannelse, er det uhyre vigtigt, at faget forholder sig til samfundsudviklingen. Arbejdsgruppen har også set på betydningen af, at Danmark udvikler sig til et mere multikulturelt samfund:

"Alt for længe er de tosprogede elever blevet set som et problem - ikke som en udfordring. Den udvikling vil vi gerne være med til at vende. Samtidig kan man sige, at de tosprogede har gjort det muligt at se en række problemer, som også gælder for danske modersmålstalende børn fra bogfremmede hjem, endnu tydeligere", siger Frans Gregersen til nyhedsbrevet.