Ordblinde har brug for tilgængelige digitale tekster

Når ordblinde får den rette støtte, bliver de mere selvhjulpne læsere. Det giver både højere livskvalitet og kan være en økonomisk gevinst for samfundet, da langt flere får mulighed for at tage en uddannelse og få et arbejde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den rette støtte gives blandt andet i form af it-hjælpemidler i undervisningen og ved at digitalisere alle udgivelser, så de bliver tilgængelige for ordblinde. Men spørgsmålet er, om det er en offentlig opgave at digitalisere og gøre alle udgivelser tilgængelige, eller om man ved lov skal pålægge forlagsbranchen at udgive digitale versioner af deres trykte udgivelser. Eller om der er andre veje til at sikre tilgængelighed til tekster?

På årets ordblinde og it-konference sætter Hjælpemiddelinstituttet fokus på emnet med to overordnede temaer, henholdsvis Tilgængelighed til digitale tekster og It-støtte og tilgængelige tekster i undervisningen.

"Al tekst er i dag produceret digitalt og kan principielt læses umiddelbart op af computeren. Både den nyeste og håndholdte teknologi og traditionelle computere giver stadig nye muligheder og udfordringer, og implementering af it og den pædagogiske og didaktiske anvendelse i undervisningen er fortsat den helt store udfordring i skole og uddannelse", siger konsulent Erik Arendal fra Hjælpemiddelinstituttet.

It til ordblinde i undervisningen

Konferencen præsenterer blandt andet erfaringer med digitale tekster for ordblinde fra USA, England og Norden, og lægger op til paneldebat med en række centrale danske aktører på området.

Et særligt tema handler om, hvordan it-støtte forbedrer den konventionelle læseindlæring i indskolingen i Sverige og Danmark. Konferencen sætter også fokus på implementering af it for ordblinde i undervisningen for både børn, unge og voksne, og en række seminarer handler om tilgængelige tekster i undervisningen, nye it-hjælpemidler og anvendelsesmuligheder samt didaktik og pædagogik i forbindelse med it-støtte i undervisningen.

Konferencen åbnes af Christine Antorini fra Socialdemokraterne, og kontorchef Jacob Peter Hess slutter konferencen af med at fortælle om Undervisningsministeriets initiativer for inklusion af ordblinde elever

Det er sjette gang, at Hjælpemiddelinstituttet arrangerer ordblinde og it-konferencen. I år foregår konferencen onsdag den 2. og torsdag den 3. november i Kolding. Se programmet via linket til højre.