Forlagene på skolebogmessen i Aarhus satser hårdt på, at eleverne får digitale værktøjer i skoletasken.

E-læring får en stadig større plads på skolebogmessen

Internetbaserede undervisningsprogrammer med opdateringer af katastrofen i Japan og krigen i Libyen og noveller tilsendt på sms er blandt tilbuddene på årets skolebogmesse. Forlagene satser hårdt på, at eleverne får digitale værktøjer i skoletasken.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er oplagt at lade eleverne møde litteraturen på deres eget foretrukne medie, mobilen, mener forlaget Alinea. Som lærer for 7. til 10- klasse kan man vælge mellem to noveller i lige uger og to andre i ulige uger.

"Eleverne får cirka syv sms'er om dagen. De læser novellen i små bider og kan enten arbejde med den ind imellem, eller når alt er modtaget. De synes, det er sjovt at læse via et andet medie. Især drengene, som ellers er svære at få til at læse, er begejstrede", siger konsulent Karin Priesum fra Alineas stand på skolebogmessen i Aarhus.

Forlaget begyndte med sms-noveller for halvandet år siden. I begyndelsen blev de primært brugt som krydderi på undervisningen op til ferier, men nu er de fordelt over hele året.

"Det handler om at fange eleverne med et medie, der tiltaler dem, og på den måde skabe interesse for at læse", siger Karin Priesum og fortæller, at der også er noveller på vej til mellemtrinet.

Gamle materialer kan få nye funktioner

I standen over for Alinea præsenterer det virtuelle forlag Condidact sit nyeste tilbud, europas-lande.dk. Sitet beskriver 16 lande på tre niveauer, eleverne kan opleve de forskellige sprog i tekst og lyd, og de kan høre to elever fra hvert land fortælle om fritidsinteresser og skole. Eleverne kan også selv skrive tekster i programmet, sætte billeder og videoklip ind og dele indslagene med hinanden.

"Man skulle umiddelbart tro, at sitet kun er til geografi, men det er noget bredere. Der er for eksempel kapitler om landenes historie. Det er ikke vores intention at lave et komplet undervisningssystem, men eleverne kan bruge sitet som et opslagsværk", siger redaktør Jesper Bønløkke.

Forlaget præsenterer også en forbedring af danske-dyr.dk fra 2003, nemlig læseræs, hvor eleverne får målt deres læsehastighed og læseforståelse.

"Vi kan lægge nye funktioner på, og hvis vi kan se, at de fungerer i ét materiale, kan vi sprede det til andre. Vi behøver ikke vente til næste oplag", siger Jesper Bønløkke.

Katastrofen i Japan er allerede med

Samme model benytter Clio Online sig af. Efter at have udgivet tre humanistiske portaler siden 2007 har forlaget i løbet af vinteren lanceret tre naturfaglige portaler med blandt andet fagtekster, lyd- og videoklip, links, forslag til undervisningsforløb og elevaktiviteter.

"Vi kan hurtigt omtale ny forskning og nye begivenheder og har allerede atomkatastrofen i Japan og krigen i Libyen med på vores portaler", fortæller konsulent Birger Jensen og demonstrerer, at man kan undervise i katastrofen i Japan i blandt andet geografi, fysik/kemi og samfundsfag.

Et sted mellem 65 og 75 procent af folkeskolerne abonnerer på materialer fra Clio Online, og det er Birger Jensens vurdering, at ikke ret mange skoler køber nye bøger til naturfagene.

"Skolerne begyndte at bruge vores portaler som supplement til bøgerne, så blev det omvendt, og nu er der skoler, som slet ikke køber bøger. Vi har beregnet, at man skal have et bogsystem i kristendom eller historie, før det er billigere end vores abonnementer", siger Birger Jensen.

Læsevenlige tablets på vej ned i skoletasken

Ikke kun prisen spiller en rolle. Siden iPad'en kom til Danmark i efteråret har den sat skub i markedet for tablets, og de er godt på vej til at blive børnenes skoletaske, vurderer Birger Jensen fra Clio Online.

"De fylder ikke mere end en bog, de kan indeholde alle digitale bøger og online-systmer, og så er de læsevenlige", siger han.

Atea sælger Apple-produkter til danske institutioner, og salgschef Lars Villy Nielsen mærker en stor interesse for iPad'en.

"Vi har mange skoler og også kommuner, der overvejer at udlevere en iPad til alle deres elever. En jysk kommune er meget tæt på", siger han uden at ville afsløre, hvilken kommune der er tale om. Det vil den selv have lov at lancere.

"Ud over den vægtmæssige fordel skal lærerne undervise på en helt anden måde. Med iPad og andre tablets kan den digitale skole blive rigtig digital, fordi lærerne ikke længere behøver kopiere til eleverne. De kan have alt materiale liggende centralt", siger Lars Villy Nielsen.

Skoler skal se på deres budgetter til bøger og papir

Ipad'en sparer ikke kun skolen for papir. Lærerne kan også lave mere indbydende materialer, og eleverne kan skrive noter og fremhævninger i teksten og supplere med links, billeder og filmklip.

"En anden fordel er, at en iPad kan køre en hel dag på sit batteri, så man slipper for kabler og elever, der har glemt deres strømforsyning. Men det er også tilladt at lægge den væk. Der er ingen ventetid, når man tænder for den igen", siger Lars Villy Nielsen.

Han opfordrer skolerne til at se på budgetterne til undervisningsmaterialer, papir og print frem for til it, hvis de vil investere i Ipad til eleverne. For det er her besparelsen ligger.

"Lærerne skal heller ikke være it-vejledere for at kunne bruge en iPad. De skal koncentrere sig om indholdet. Hvis en elev er dårlig til tysk, er det sin sag at læse op for klassen, men med en Ipad kan han sende optagelsen i en fil til læreren. Samtidig får eleven en portfolie over sine mundtlige præstationer. Eleverne behøver heller ikke længere skrive til lærerens skoletaske, men kan dele deres produkter. Og når andre skal se, hvad man har lavet, gør man sig mere umage", mener Lars Villy Nielsen.

Når en skole begynder at bruge Ipad, opfordrer han lærerne til at bruge en time på at demonstrere for forældrene, at det ikke blot er legetøj, men et regulært værktøj.

"Når skolen har fået nye computere har man højst kunnet glæde sig over en større skærm og øget hastighed. Kun ganske få har brugt computeren til at ændre deres undervisning, men iPad'en lægger op til et skifte. Derfor har vi et korps af undervisere, der kan inspirere lærerne i, hvordan de kan bruge iPad'en i deres undervisning", siger Lars Villy Nielsen.

Skolebogmessen i Aarhus slutter i dag. Læs mere om messen via linket til højre.

Powered by Labrador CMS