Elever har it-nøglen

Folkeskolen bør bruge elevernes kompetencer til at sikre, at it får en større plads i undervisningen, mener professor.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det pædagogiske potentiale i it kan udnyttes bedre, hvis skolerne satser på at bruge de kompetencer, som eleverne har på computer eller smartphone.

Det mener professor Birgitte Holm Sørensen, Danmarks pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, der forsker i medier og it i et læringsperspektiv.

»Der er elever, som bruger rigtig meget energi på it i deres fritid. Det er der ikke ret mange lærere, der har tid til. Derfor bør skolerne inddrage den viden, som eleverne har opnået, og bruge den i undervisningen«, siger professoren.

Hun har fulgt flere projekter, hvor skoler inddrager elevernes viden om informations- og kommunikationsteknologi.

»I mange tilfælde er det de samme programmer, der bruges igen og igen. Det gælder for eksempel Facebook. Men der er også elever, som scanner internettet for nyt, og som prøver forskellige programmer af. Deres viden kan være en god resurse i undervisningen, hvis it-vejlederne formår at koble en pædagogisk dimension på«.

Denne gruppe elever kan være rigtig god til hurtigt at sætte sig ind i nye it-resurser og til at omsætte viden og komme med ideer til, hvordan det kan bruges i undervisningen.

»Det er spørgsmål, som underviserne kan have svært ved at besvare alene, fordi de ikke kan se det konkrete program fra den lærendes vinkel«, siger Birgitte Holm Sørensen.

Et af de projekter, som hun har fulgt, er Mediepatruljen på Maglegårdsskolen i Hellerup. Her er brugen af elevernes kompetencer sat i system og indgår som et vigtigt led i udbredelse og brug af nye it-undervisningselementer både blandt eleverne og i forhold til lærerne.

»Det er et eksempel på, hvordan en bevidst brug af elevernes kompetencer kan give et godt udbytte, men der findes flere modeller til at inddrage elevernes kompetencer. Det gælder sådan set bare om at bruge dem«, siger Birgitte Holm Sørensen, der mener, at det under alle omstændigheder er en god idé, hvis indsatsen koordineres af skolens it-vejledere og prioriteres i den samlede it-satsning.