Anmeldelse

dansklandskabet.dk

dansklandskabet.dk

"Dansklandskabet" er et historisk godt bud på et fuldt it-baseret dansksystem for 1. til 4. klasse. Men taber vi de traditionelle kvaliteter i den kendte danskundervisning?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her har vi et komplet elektronisk dansksystem for 1. til 4. klasse. Læreren giver eleverne adgang til dele af systemet i forhold til deres niveau og udvælger blandt de 26 lokaliteter. Fire af disse er beregnet til repetition af børnehaveklassens stof. Resten er målrettet enten til 1.-2. klasse eller til 3.-4. klasse. Eleven vælger, om hun/han vil arbejde alene eller i en gruppe.

De yngste elever kan blandt andet komme på togstationen, på politistationen, i skolen og i troldeskoven. Når eleven kommer til lokaliteten, mødes hun af en ansat, som på en humoristisk måde forklarer lidt om, hvad der skal ske. Derefter skal eleven vælge mellem de af læreren frigivne muligheder og løse et antal opgaver, hvor løsningerne gemmes, og læreren kan gå ind at læse og kommentere.

I 3.-4. klasse kommer eleverne for eksempel på besøg på byens avis og skal arbejde i redaktionens forskellige kontorer. Her lærer de om opbygningen af avistekster og bruger deres viden til selv at skrive indlæg til avisen. En anden lokalitet er festivalpladsen, hvor eleven blandt andet kan møde en sej rapper, som opfordrer til at digte raptekster og til at lave beats, der passer til.

"Dansklandskabet" er i elevdelen sjov og farverig med et væld af personer, som giver eleven lyst til at gå på med krum hals. Det er nemt og overskueligt at se, hvad man skal gøre. Til de yngste er der lavet sjove funktioner, som udfordrer deres bogstav- og lydkendskab, og der gives feedback med det samme.

"Dansklandskabet" udfylder vor tids behov for at bruge computeren til en lang række ting, som netop den er god til. Mediet kan også motivere elever, som ellers ikke er så vilde med dansk. Materialet virker overbevisende i disse bestræbelser og har fået Undervisningsministeriets pris for at være bedste bud på et 100 procent it-baseret dansksystem.

Alligevel har jeg en række betænkeligheder i forhold til systemet. For det første hvorvidt eleverne har tålmodighed og vedholdenhed til at bruge meget tid ved computeren med aktiviteter, som måske ikke helt kan måle sig med de spil, de har adgang til andre steder. For det andet om man skal lade en meget stor del af undervisningstiden blive overtaget af en computer. Undervisning hænger efter min mening nøje sammen med en fornuftig voksens løbende input. Betænkelighed tre gælder vægtningen mellem danskfagets forskellige discipliner. Fælles Mål er opfyldt, men eleven skal skrive en lang række tekster, og der ser ud til at være mindre fokus på en grundig behandling af stimulerende tekster skrevet af voksne forfattere. Mit fjerde og sidste forbehold går på, at det ikke er alle skoler, der har købt tilstrækkeligt med computere og fået etableret netadgang, der fungerer.

Min konklusion må blive, at jeg vil tilråde skoler at anskaffe "Dansklandskabet", hvis de råder over det nødvendige udstyr og en danskfaggruppe og dansklærere, der løbende gør sig overvejelser over, hvilke tiltag der skal til, for at de gamle dyder ikke mistes.

Powered by Labrador CMS