Jens Raahauge

Blog

Manden med den bedste ægløsning

Siden DRs udsendelser sidste efterår om skolereformen har jeg luret på om de to medvirkende skoleledere var atypiske i deres undvigesprog eller om de repræsenterede en tendens. Efterhånden tror jeg på det sidste.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"For mig at høre var lederne ikke reformens ja-hatte, men forvaltningens klap-hatte." Sådan skrev jeg i min blog den 2. september 2015 i frustration over at se skoleledere lade sig udlevere i prime time, da DR i en række udsendelser satte spot på skolereformens år 1.

Siden har jeg læst skoleledermarkeringer på skolers hjemmesider, i dags- og fagpressen og i stillingsopslag, hvilket har ført mig nærmere og nærmere til den opfattelse, at de to nordjyske skoleledere i DRs udsendelser repræsenterer den nye skoleleder. Det ledelsessprog som understøtter en humanistisk, demokratisk skole er under afvikling til fordel for et styringssprog som er præget af genkendelige markører, der anvendes i en grad så en tale om floskler ligger lige for. Det absurde er at det offentlige har betalt meget dyre konsulentpenge for flosklerne, blandt andet til dem der siden hyrede floskelindkøber Corydon.

Det er vanskeligt at forholde sig kritisk til floskler, og det er jævnfør Rasmus Willigs analyser i bogen Afvæbnet kritik heller ikke velkomment. For flosklerne repræsenterer de skinner der er lagt ud til læringskørsel. 

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Faktisk burde vi have set hvad der var på vej, da der skulle findes skrivere til de Fælles Mål, og viceskolechefen på Frederiksberg kom til at sende et hyrdebrev til skolelederne ud til for mange, så alle kunne læse at man i processen skulle undgå "brokkehovederne"; kritisk analyse uønsket!

Det er ved at være udbredt i den offentlige sektor, at kritik er uønsket. Men heldigvis har Folketingets Ombudsmand netop indskærpet at de offentligt ansatte har ytringsfrihed. Så vi må bruge den, hvis vi ønsker kvalitet - ihukommnede PHs udsagn om at "ueinghed gør stærk".

Men for at en kritik kan komme til sin ret, bør dialogen foregå i et virkelighedsnært sprog. Forvaltninger og skoleledelser må genfinde et floskelfrit sprog.

Forleden så jeg en buket fra Interflora til en person der var alvorligt syg. På det medfølgende kort skriver denne blomsterkæde, hvad det er afsenderen har bestilt: "En munter buket". Hip hurra! Hvis udtrykket var skabt af og til mennesker og ikke af floskomaner, ville der vel have stået "en opmuntrende buket". Men Interflora er i deres forsøg på at strømline deres virksomhed, kommet til at ligne det offentlige skolevæsen. Jeg ville købe en buket til min kone - og kunne vælge mellem "Det lille hus på Prærien" og "Sex and the City". Godt at jeg havde valgt personlig betjening, så hun ikke skulle have min bestilling på forsendelseskortet.

I skoleverdenen må vi undgå Interflorasprog og satse på et blomstrende sprog.

For at genfinde et ledersprog som også de ansatte kan finde sig selv i, kan man hente inspiration i bogen om meningsfuld ledelse, Lær af de gyldne øjeblikke. Eller man kan tage udfordringen i egen mund og lade sig inspirere af det virkelige liv. Da jeg forleden sad i kø på Hillerødmotorveje, hvor nødsporet nu er åbnet, så vi kan holde i tre rækker, så jeg først et kæmpestort lastvognstog, velholdt og med labre havfruer slyngende sig om førerhuset. Men ved døren stod der: "Fødderne på måtten - eller du får en på snotten". Karskhed og klar tale. Lidt senere nåede jeg til en større varevogn der med store bogstaver kundgjorde: "Manden med den bedste ægløsning". Originalitet der sætter tanker i sving.

Her er to sprogtyper som skoleledere måske skulle forsøge at omskrive skolernes visioner og missioner til ud fra devisen: Hellere et hverdagsslogan end en konsulentrapport!

Powered by Labrador CMS