Debat

Folkeskolen fungerede ikke optimalt før - Hvad nu?

Jeg er selvstændig i dag, og husker tilbage på min folkeskole som den ultimativt største forhindring, jeg måtte stå over for hver dag, når det handlede om at udleve mine potentialer. Vi lever i en verden af digitaliseringsprocesser - Hvordan gribes det an i folkeskolen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først slår jeg lige fast, at dette indlæg udelukkende er et udtryk for mine egne personlige holdninger. 

Jeg lægger her op til debat om, hvordan vi får det optimale ud af undervisningen af vores børn i folkeskolen, og hvordan vi sikrer os, at folkeskolen kan følge med tiden. 

Jeg er nu selv 25, og jeg må indrømme er jeg er begyndt at tænke over, hvordan mine fremtidige børn skal opdrages, og vigtigst af alt, hvordan de får præsenteret verdens muligheder på bedst mulig vis, så de kan få det bedste ud af deres liv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Situationen er den, at vi ikke ved, hvad vores børn kommer til at lave om 10 - 20 år grundet digitaliseringen.

For mig som iværksætter har det været altafgørende, at mine forældre altid har opmuntret mig til at øve mig, dyrke min kreativitet og se ud på verden med gåpåmod. 

Jeg husker sætningen: “Du kan, hvad du vil”, og det er nok det mest brugbare redskab, jeg har fået med hjemmefra.

Jeg er der, hvor jeg gerne vil være. Jeg driver flere online forretninger som denne, jeg har en stor ekspertviden på det, jeg arbejder med og har passion for, men det har ikke været let at komme hertil, og det skal det helle ikke være.

Når jeg tænker tilbage, så har det været elementer i min opværkst, som direkte har modvirket de processer, som har gjort mig selvstændig i dag. Andet har hjulpet mig på vejen. 

Det som har stået til størst hindring for min udvikling af mine potentialer i en tidlig alder har været min folkeskole i sin tid, og det er jo et kæmpe problem i sig selv. Den burde have haft den modsatte effekt.

Nu tænker jeg bare: Udviklingen sker online nu. Den er stærkt brugerbestemt med 300km/t. De fleste virksomheder har selv svært ved at følge med digitalt. Det går ekstremt hurtigt.

Hvad kommer der til at ske med folkeskolen fra nu? Uddanner vi fortsat børn til at passe ind i ligegyldige systemer, tester dem hver måned i umulige opgaver, eller hvad skal der ske?

Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt og forkert her, men jeg ved, at min folkeskole ikke havde en positiv indflydelse på mit liv, selvom jeg var god i skolen og fik gode karakterer.

Det er slet ikke alle, der skal være selvstændige, men jer ser ikke lige umiddelbart et stort behov for fabriksarbejdere i fremtiden. Generelt tyder al videnskab på området på, at timelange undervisningstimer ikke har den ønskede indlæringseffekt for børn.

Så hvornår kommer iværksætteri på skoleskemaet? Hvornår og hvordan ændres undervisningsformen, så børn opdrages til at blive individer og ikke robotter? 

Jeg håber virkelig, at der bliver tænkt nogle tanker i de danske folkeskoler!

Powered by Labrador CMS