Debat

Vanskelige børn? Eller børn i vanskeligheder?

Inklusion handler om et helt grundlæggende menneskesyn. Børn med særlige undervisningsmæssige behov skal have mulighed for at udvikle sig på lige fod med andre børn, indenfor rammerne af folkeskolens undervisning. Alle børn har forskellige behov, skal anerkendes og respekteres.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Generelt trives langt de fleste danske børn i den danske folkeskole godt. Men der er også børn, der trives dårligt og har svært ved at leve op til skolens krav. Dette kommer til udtryk meget forskelligt, men de fleste af disse børn reagere ved hele tiden at forstyrre eller komme i konflikter med lærere eller andre børn. Andre vil “lukke af” og undlader at engagere sig i deres skolegang. I begge af disse tilfælde vil eleverne begrænse deres faglige og personlige udbytte af deres skolegang. 

Klimaet i klassen, dvs. hvordan lærerene og eleverne har det indbyrdes, er essentielt og væsentligt for elevernes udvikling og læring. Her ved vi, at barnets sociale og følelsesmæssige tilstand har afgørende betydning for dets lyst til og mulighed for at deltage i undervisningen. 

Menneskets oplevelse og forståelse af sig selv udvikles i samspil med omgivelserne. Derfor er det altafgørende for underviseren at skabe rammerne i undervisningen, så barnet har de rigtige omgivelser og oplevelser for at udvikle sig selv. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi har desværre undersøgelser der tyder på, at både undervisningens indhold og tilrettelæggelse i skolen tilpasses efter den hurtigste tredjedel i klassen. Det betyder, at de langsomme elever aldrig når at mestre noget, før de skal videre til det næste. Konsekvensen af dette vil være, at forskellen mellem de hurtige og langsomme elever vil øges, og de langsomme elever vil få en oplevelse af at de konstant ikke er dygtige og gode nok. Dette problem kan tilgodeses gennem undervisningsdifferentiering, da vi må indse at eleverne er forskellige og har behov for forskelligt tilrettelagt undervisning. Derudover har de fleste børn behov for en fast struktur, hvor de kender deres krav og mål. En vigtig del i barnets udvikling er lærerens konstruktive tilbagemelding omkring disse krav og mål. 

Det er utrolig vigtigt at lærer får gjort undervisningsdifferentiering til en kultur og ikke en metode. Dermed vil man påvirke skolens læringskultur gennem, at tænke differentieret og varieret for, at imødekomme den stigende diversitet i folkeskolen. Det vigtigste er, at bevare elevernes motivation til at lære. De mere marginaliserede elever skal opleve, at de ikke bare er en del af fælleskabet, men at de også kan bidrage aktivt til det fælleskab de er en del af. Sådan står de stærkere i egen og andres bevidsthed.  

Powered by Labrador CMS