Udvalg: National redningsplan for naturfag

En national redningsplan for naturfag med timerne i natur/teknik lagt i blokke og med linjefagsuddannede lærere fra 3. klassetrin senest fra 2009. Det er nogle af anbefalingerne fra udvalget til forberedelse af en handlingsplan for naturfagene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Desuden skal naturfagene være indsatsområde i kommunerne, fordi der skal udvikles stærke lokale naturfaglige kulturer. Det betyder, at der blandt andet skal uddannes mindst én kommunal naturfagskonsulent, som kan varetage aktiviteter og virke som sparringsperson for alle kommunens skoler, mener udvalget, der i dag præsenterer deres anbefalinger på et pressemøde sammen med udvalgene for engelsk og matematik.

Der er lagt op til mange indsatser på naturfagsområdet. Lærerne skal uddannes bedre og i længere tid, og der skal etableres et nationalt efter- og videreuddannelsesprogram både indenfor naturfagene, men også for at forbedre deres fagdidaktiske kompetencer. Udvalget mener, at der på hver skole skal være mindst én med en pædagogisk diplomuddannelse i naturfagsdidaktik, når vi når til år 2013.

Udvalget skriver, at faget natur/teknik generelt har meget dårlige vilkår, men at faget almindeligvis er en succes på de skoler, der har prioriteret det højt. Og med dét som udgangspunkt anbefaler de en national redningsplan, der fokuserer på at styrke lærernes forudsætninger og et større samspil mellem naturfagene. Naturfagsdidaktik skal desuden prioriteres som forskningsområde og der skal etableres et nationalt resursecenter for naturfagsundervisningen i uddannelsessystemet.