Der er ikke grundlag for at indføre særlige læringsmål til specialskolernes elever, mener undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

Ellen Trane afviser ideen om særlige læringsmål for specialskolernes elever

Der er hverken grundlag for særlige Fælles Mål for specialskolerne eller for et særligt redskab til at måle trivslen blandt deres elever. Det mener undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), som dermed holder fast i den kurs, hendes forgænger, Christine Antorini (S), lagde i 2015.

Publiceret

Anette linds tre spørgsmål

  1. Mener ministeren, at de nationale fælles læringsmål itilstrækkelig grad er anvendelige på og tilpasset tilspecialskolerne, og hvordan forholder ministeren sig til atudarbejde læringsmål særligt rettet mod specialeskolerne, som tagerudgangspunkt i disse skolers elevsammensætning og vejledendelæseplaner?
  2. Mener ministeren, at de nuværende trivselsmålinger fungererefter hensigten i forhold til landets specialskoler, og tager detilstrækkeligt hensyn til den særlige struktur ogelevsammensætning, der findes på disse skoler? Og hvordan forholderministeren sig til at udarbejde et nationalt redskab for måling aftrivsel målrettet specialskolerne?
  3. Mener ministeren, at det er rimeligt at sammenligne almindeligeskoler med specialskoler på baggrund af kommunerneskvalitetsrapporter og de fælles kvalitetsindikatorer med tanke påspecialskolernes særlige elevsammensætning, hvilket for eksempelhar stor indflydelse på testresultater og udslusningen tilungdomsuddannelser? Ministeren bedes i den sammenhæng redegøre for,hvordan ministeren forholder sig til at udarbejde nationalekvalitetsindikatorer særligt for specialeskolerne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolelederforeningens faglige klub for specialskoleledere arbejder på at få indført særlige læringsmål for specialskolernes elever. Det sker på initiativ af seks fynske specialskoler, som også efterlyser et velegnet redskab til at måle trivslen blandt deres elever. De mener ikke, at det generelle redskab til de obligatoriske årlige målinger egner sig til elever, som for eksempel har svært ved at tale og udtrykke sig.

Fynske specialskoler efterlyser forenklede mål til deres elever

Christine Antorini (S) afviste begge ideer, da hun var undervisningsminister, og nu følger den nuværende minister, Ellen Trane Nørby (V) trop. Hun henviser til, at Fælles Mål er bindende for alle elever, og at undervisningen skal svare til den enkelte elevs behov og forudsætninger.

Antorini: Elever på niveau med førskolebørn er omfatttet af folkeskolens krav

"I specialundervisningen bør der være særlig fokus på, at de faglige mål i undervisningen balancerer mellem at være udfordrende for eleverne og samtidig opnåelige for eleverne", skriver Ellen Trane Nørby i sit svar til Socialdemokraternes undervisningsordfører Anette Lind, som har rejst problematikken om Fælles Mål efter et møde med specialskoleledernes faglige klub.

Inspiration om faglig undervisning på vej til specialskolerne

Ministeren henviser også til, at specialskolerne må undervise på et lavere klassetrin end det, elevernes skolealder svarer til.

Ordfører: Hvorfor skal specialskoler sammenlignes med almenskoler?

"Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse efter forslag fra skolebestyrelsen fastsætte særlige læseplaner med nødvendige og hensigtsmæssige fravigelser fra de almindelige læseplaner. Reglerne om specialundervisning giver også mulighed for at fritage elever i fag, hvor de har usædvanligt store vanskeligheder", svarer Ellen Trane Nørby og understreger, at det dog ikke gælder dansk og matematik.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er på vej med et inspirations- og vejledningsmateriale, som blandt andet vil give inspiration til den faglige undervisning på specialskolerne, tilføjer hun.

"Jeg ser derfor ikke et grundlag for at udarbejde særlige Fælles Mål for specialskolerne".

National trivselsmåling omfatter også elever på specialskole

Socialdemokraternes Anette Lind har også spurgt, om Ellen Trane Nørby vil udarbejde et nationalt redskab til at måle trivslen med blandt specialskolernes elever.

"Nogle af specialskolernes elever kan ikke læse og skrive, så det er ikke relevant, at de skal bruge den nationale trivselsmåling. Der må være en anden måde at lave målingen på, for eksempel ved at gøre den mere visuel, så specialskolerne kan bruge den", sagde Anette Lind i sidste uge til folkeskolen.dk.

Fynske specialskoler arbejder videre med ministeriet om særlige læringsmål

Det er undervisningsministeren ikke enig i.

"Trivselsmålingen er udviklet ud fra anbefalinger fra en ekspertgruppe om elevers trivsel i folkeskolen. I ekspertgruppens anbefalinger peges der specifikt på, at målingen bør gennemføres blandt alle folkeskolens elever - herunder også elever på specialskoler", skriver Ellen Trane Nørby.

Elever er for forskellige til et særligt redskab for trivselsmåling

Ministeren er opmærksom på, at der kan være visse udfordringer forbundet med at gennemføre målingen på nogle specialskoler.

"Omvendt har de en så differentieret elevgruppe, at det ikke giver mening at udvikle et særligt nationalt redskab for måling af trivsel målrettet specialskolerne".

Fynske specialskoler savner fortsat forenklede læringsmål for deres elever

Specialskolerne bør sørge for, at afviklingen af trivselsmålingen tilpasses de elever, der deltager i den, understreger Ellen Trane Nørby.

"Målingen kan kræve en særlig forberedelse i den enkelte klasse, og lærerne kan blandt andet støtte eleverne ved at forklare betydningen af ord og begreber, ligesom de både kan få læst spørgsmål og de tilhørende svarkategorier op. Det forventes også at kunne understøtte specialskoleeleverne", svarer Ellen Trane Nørby og tilføjer, at læreren i forhold til for eksempel elever med svære psykiske handicap må vurdere, om det giver mening, at den pågældende elev deltager i målingen.

Specialskolernes undervisning skal muligvis følges nærmere

Det tredje spørgsmål fra Anette Lind handler om kvalitetsrapporter. Hun spørger, om det er rimeligt at sammenligne specialskoler med almindelige skoler med tanke på specialskolernes særlige elevsammensætning.

Her svarer Ellen Trane Nørby, at kvalitetsrapporten primært er et værktøj for kommunalbestyrelsen til at vurdere, hvordan kommunen og dens skoler lever op til de politiske mål.

"Det er op til den enkelte kommunalbestyrelse at vurdere, om det er relevant at foretage en decideret sammenligning af resultaterne mellem kommunens specialskoler og de øvrige skoler i kommunen".

Fynsk skoleleder: Antorini er dobbelttydig i sit svar om mål for vores elever

Ministeren peger på, at det er muligt at sammenligne resultater fra specialskoler på tværs af landet via ministeriets datavarehus. Desuden er Styrelsen for Undervisning og Kvalitet ved at undersøge muligheden for at følge kvaliteten af undervisningen på specialskoler nærmere. Det skal ske med udgangspunkt i de vilkår, der gælder specifikt for denne skoletype.

"Reformen af folkeskolen skal år for år forbedre det faglige niveau for alle elever, herunder også elever på specialskoler. Jeg finder derfor ikke umiddelbart grundlag for at udarbejde nationale kvalitetsindikatorer særligt for specialskoler", lyder det fra Ellen Trane Nørby.

Du kan læse Ellen Trane Nørbys fulde svar på Anette Linds spørgsmål via linkene til højre for artiklen.

Læs mere

Ellen Trane Nørbys svar om Fælles Mål

Ellen Trane Nørbys svar om trivselsmåling

Ellen Trane Nørbys svar omkvalitetsrapporter