Christine Antorini hæftede sig ved, at det i introduktionen til debatten blev nævnt, at kun 12 procent af lærerne synes, de ved meget om erhvervsuddannelserne. "Kan det virkelig være rigtigt? Så skal man måske lave praktikforløb for lærerne, så de kan få mere viden og trække den med ind i skolerne?"

Åben skole skal gøre unge uddannelsesparate

Den nuværende og den tidligere undervisningsminister kappedes om at være enige til debat om, hvordan man sikrer, at eleverne fortsætter i ungdomsuddannelser.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Unge skal smage på, hvad arbejdsmarkedet er, så de bliver motiverede til at tage en ungdomsuddannelse - og helst ikke alle sammen den gymnasiale. Og vejen dertil går primært gennem åben skole, hvis man skal tro panelet på dagens debat om uddannelsesparathed på Folkemødet med både Christine Antorini og Ellen Trane Nørby, og repræsentanter for skolelederne, skoleeleverne, produktionsskolerne og kommunerne.

"Vi skal selvfølgelig løfte det faglige niveau, men hvis flere unge skal vide, hvad de vil, så skal undervisningen også flyttes uden for skolens matrikel. Det er blandt andet det vi vil med åben skole i udskolingen, hvor de unge virkelig kan smage på, hvad arbejdsmarkedet er. Mange tror, at industrikvarteret bare er en lang række kedelige grå bygninger, fordi de aldrig har fået indsigt i, hvad man arbejder med i industrien", lød det fra undervisningsminister Ellen Trane Nørby. Hun vil sikre, at alle unge bliver udfordret i deres uddannelsesvalg, så de ikke bare vælger det samme som kammeraterne.

Det bragte et spontant spørgsmål på banen fra en tilhører, der ville vide, hvorfor man har skåret den individuelle uddannelsesvejledning for de uddannelsesparate væk, hvis ministeren gerne vil udfordre dem.

"Det gjorde vi på baggrund af en rapport fra Evalueringsinstituttet, som viste, at samtalerne betyder meget lidt - det der gør en forskel er erhvervspraktik, brobygning og besøg", lød svaret fra ministeren.

Antorini: Lærerne skal i praktik

Der var ikke meget modspil at hente hos den tidligere undervisningsminister Christine Antorini. Hun lagde ud med at erklære sig 100 procent enig i alt, hvad Ellen Trane havde sagt. Og det så hun som en stor styrke.

"Man ved godt, at motivation er vigtigere end karakterer. Men vi må ikke komme til at vælge mellem enten faglighed eller ansvar for egen læring".

Hun hæftede sig ved, at det i introduktionen til debatten blev nævnt, at kun 12 procent af lærerne synes, de ved meget om erhvervsuddannelserne.

"Kan det virkelig være rigtigt? Så skal man måske lave praktikforløb for lærerne, så de kan få mere viden og trække den med ind i skolerne?".

Kommunaldirektør: Skolen er for utålmodig

Kommunaldirektør Søren Hansen mener, at der er et for stort spring fra skolen til erhvervslivet.

"Når jeg ser ud over vores pamflet af tilbud i kommunen, så ser jeg, at man i uddannelsessystemet er enormt tålmodige, men utroligt dårlige til at få de unge videre. Og når de så kommer ud i erhvervslivet, så ryger de ud igen med det samme. Jeg har lige haft en elev, der konstant melder sig syg torsdag og fredag, fordi hun mener, at tre dages arbejdsuge er nok for hende. Det er synd, hvis vi giver de unge så mange chancer i uddannelsessystemet, at vi faktisk ikke tager dem alvorligt".

Formand for Danske Skoleelever Jens Vase huskede politikerne på, at det ikke hjælper noget med vejledning, hvis man ikke har det godt i skolen.

"Hvis man ikke har kunnet lide de ti år i skolen, hvorfor skulle man så fortsætte? Trivslen er forudsætningen for lysten til læring, men også for lysten til livet. Det her handler jo om, at så mange som muligt finder det sted, hvor man trives og føler, at man er til nytte for samfundet. Det er livskvalitet. Og det er ikke kun skoleledernes ansvar, men også forældre, kommuner, staten og regeringen, at så mange som muligt trives".

Powered by Labrador CMS