Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Reform-Bjerget!

Nu har vi i snart 2 år kravlet op ad Reform-bjerget! Vi venter spændt på at se udsigten fra toppen, hvor vi håber at se lys, skoleparate og dygtige elever, tillid og gode arbejdsvilkår.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har knoklet i 2 år, og lige om lidt venter et tiltrængt hvil. Men forvirringen har godt nok været total på vej op ad bjerget, først de mange snakke om, hvor vi skulle have vore arbejdslejre og hvor mange timer vi skulle gå hver dag. Så de mange nye vandrere, der hele tiden kom til, medens andre forlod os – det gjorde samarbejdsopgaven endnu større for dem, der blev. Undervejs har vi måtte rationere vores rationer, og der har ikke været overskud til at sætte sig ind i de mange nye udfordringer, vi stødte ind i på vej op ad bjerget. Undervejs har vi fået sparsomme informationer, og vi har haft svært ved at overkue livsbetingelserne på bjerget. Der er løbende kommet meldinger til os om nye stramninger, og vi kan se, at der er færre lejre rundt omkring på bjerget. Målet er at nå toppen, og det er godt at sætte sig nogle mål, så men ved hvilken retning, man skal gå, men hvis der er for mange mål på turen, så får man ikke rigtig set noget undervejs. Vi er alle blevet bedt om dokumentere vores tur, så det hænder tit, at vi ikke får vasket de sure sokker. Vi skal ikke vandre om aften, selvom vi alle var glade for en lille aftentur. Det er ærgerligt, for det gjorde det nemmere at komme i gang med vandringen om morgenen. Vi håber alle, at den videre tur mod toppen ikke bliver stejlere, selvom vi er udstyret med med alskens hjælpemidler nogle analoge og andre digitale og portaler med tvivlsomt indhold, der skulle gøre livet lettere på de lange distancer. Her på bjerget har vi opdaget, at træning er godt, men at problemløsning er bedre, da vi hele tiden kommer i situationer, hvor vi skal forholde os til virkeligheden.  Vi håber, at alle vores beregninger holder, og at vi ikke skal lave flere test undervejs, for at kontrollere om vi opnår vores mål. Vi lærer nye ord på bjerget, men vi er ikke helt sikre på om de gør opstigningen sværere eller lettere, men det tyder på, at det kun gør det hele mere vanskeligt, og at det betyder længere dagsmarcher på mindre rationer. Mon vi orker at fortsætte? Ja, vi fortsætter mod toppen for elevernes skyld.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Der må jo være en mening med denne rejse op ad bjerget!