Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Mulighed for gratis faglig udvikling

Som registreret bruger (gratis) på www.etwinning.net har man som lærer løbende mulighed for at deltage i gratis pædagogiske online kurser- her kaldet Læringsarrangementer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et læringsarrangement er der en fast afgrænset kort kursusperiode, estimeret tidsforbrug samt faste deadlines på praktiske opgaver, men ellers kan man deltage det tidspunkt på døgnet og ugen, der passer en. Kurserne foregår i et kollaborativt online miljø med relevante opgaver, videndeling, interaktion og udfordringer på flere niveauer.

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Læringsarrangementer er delt op i ugemoduler, og der udstedes diplom efter hvert gennemført modul. Jeg formoder det betyder at kurset opslås flere gange, og man så kan gøre det færdigt, hvis man ikke blev forhindret i at nå det hele. Der udstedes kursusdiplom efter gennemført kursu

Er netop startet på Læringsarrangementet:  PBL – Problem Baseret Læring.  5 uger – estimeret tidsforbrug ca. 4 timer i ugen. Det er tredje online kursus på etwinning.net, jeg deltager i i løbet af tre år. De kurser, jeg har deltaget i har været kanon spændende, engagerende og meget inspirerende, men det har selvfølgelig også været noget, jeg både har været optaget af og har kunnet bruge i egen undervisning samtidig med at de har udviklet mig sprogligt og fagligt. Og så har det været sjovt i min optik..

Læringsarrangementerne planlægges, så afviklingen afspejler indholdet.

Kan man lære sprog ud fra en problembaseret læringstilgang?

Jeg har selvfølgelig valgt netop dette læringsarrangement, fordi det bevidst arbejder med det 21 århundredes kompetencer og den del interesserer mig meget. Jeg så problembaseret læring og det 21 århundredes andre kompetencer  som samarbejde og it praktiseret på Danmarks Læringsfestival i foråret og så, hvor meget de elever havde lært, var vokset og kunne - og jeg ville elske at kunne få den del ind i min tyskundervisning også. På Læringsfestivallen havde eleverne i 6. klasse arbejde tværfagligt. Jeg vil meget gerne arbejde tværfagligt med tysk også, men hvem gider arbejde sammen med en tysklærer og lade eleverne udtrykke sig på tysk i spændende projekter? Ingen jeg kender!

 Jeg har set dele af problem baserede læring praktiseret i egentlige etwinningprojekter, men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af, om den tilgang også kan bruges i almindelig daglig sprogudvikling i klassen.

Svaret kender jeg ikke endnu.

21 århundredes kompetencer igen

Ud over at være problembaseret og med høj grad af samarbejde/videndeling arbejdes målbevidst med inddragelse af IT som relevant værktøj og udtryk i læreprocesserne. Værktøjerne lægger op til fokus på egen læring, og jeg er spændt på at undersøge, om det også vil kunne virke for eleverne efterfølgende. Vi skal bruge værktøjer til både design og planlægning og udvikling af forløb, lave vores egen læringsdagbog og bruge små sjove motiverende værktøjer. Når man skal lave f.eks dagbog en er her mange muligheder, og folk kan vælge enten et værktøj, de er kendt med eller de kan udforske mulige givne alternativer. Den form for differentiering på tidsforbrug og udfordring kan jeg godt lide.

Vi startede på kurset med en forventningsafklaring samt en kort præsentation af os selv på vores fælles padlet. Vi kunne bruge kendte værktøjer til præsentationen, men her var også henvisninger til små gratis værktøjer, vi kunne bruge. Her prøvede jeg et for mig nyt ’visitkort’ – som jeg har overført direkte til min sprogundervisning efterfølgende som en sjov lille elevopgave, nu klassen skal have ny lærer efter ferien.

#Fil 2

https://bighugelabs.com/deck.php

De fleste kurser foregår på engelsk. Beskrivelser og introduktionsvideoer. Men de er forsøgt holdt på et sprogligt alment niveau, og de er ikke målrettet engelsk-faget. Men der dukker nu flere og flere læringsarrangementer op på andre sprog også.

Jeg får så stensikkert spørgsmålet om arbejdstid. Fordelen ved disse kurser er, at du kan arbejde med dem, når det passer dig – også på skolen under forberedelse. Man kan lig alle andre kurser bede om tid hos sin leder – og hvis man skulle få nej og brændende ønsker sig kurset, kan man tage det alligevel. Er det alligevel ikke sagen.. ja så kan man blot holde igen. Der er ingen betaling og deltagelsen er fleksibel. Men den diskussion om tid vil jeg slet ikke ind i….

Nu afventer jeg afventer spændt det videre forløb…..............

Næste mulige læringsarrangement er: The integration og refugees in daily school life.

#Fil 3