'Jeg har mødt studerende, der siger, at der er plads til øget progression og flere faglige elementer i løbet af de fire år', siger formand for læreruddannelsens følgegruppe Per B. Christensen. Han anbefaler op til fem års pensum på fire år

Følgegruppen: Der kan lægges fem års pensum ind i læreruddannelsen

Vi skal fokusere på, hvordan fem års pensum kan konsumeres på læreruddannelsens fire år. Sådan lyder det fra følgegruppens formand i dag på Sorø-mødet. Uddannelsen skal have mere vildskab og kant, og politikerne skal blande sig mindre i den.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overliggeren i læreruddannelsen skal hæves, mener Per B. Christensen, og det kræver, at de studerende lærer mere inden for de fire år.

"Jeg har mødt studerende, der siger, at der er plads til øget progression og flere faglige elementer i løbet af de fire år. Jeg anbefaler, at vi forfølger det spor og fokuserer på, hvordan fire et halvt eller fem års pensum kan konsumeres på de fire år, vi i dag har at gøre godt med. Det vil give plads til yderligere fokus på didaktik, på specialpædagogik eller fordybelse i et linjefag", siger Per B. Christensen.

Mulighed for at vælge ekstra linjefag

Følgegruppen, som skal komme med deres endelige forslag til en forbedring af læreruddannelsen fra 2007, har en række forslag til, hvordan man kan øge undervisningseffekten gennem de fire år.

- Brug af ældre studerende som tutorer eller undervisningsassistenter.

- Åbning af sommerskoler, hvor kommende og nuværende studerende samt færdiguddannede kan bygge yderligere på deres kompetencer.

- Brug af talentfulde lærere fra folkeskolen som undervisere i læreruddannelsen - måske understøttet af at uddannelsen til cand. pæd. opprioriteres.

- Større udbud af undervisningstimer per uge, bl.a. ved at øge undervisernes undervisningsforpligtelse

- Bedre forberedelse af de studerende, når de arbejder alene og i grupper, så den tid bliver en lige så lærerig del af studiet som den tid, hvor der er en underviser til rådighed.

- Give studerende mulighed for at vælge et ekstra linjefag - eller dele heraf , hvis de føler, at de kan magte det.

Mere vildskab og mindre politisk regulering

Per B. Christensen understreger, at det er ledelse og undervisere, der skal gå foran og sætte høje mål for uddannelsen.

"Jeg synes gerne, der må komme mere kant og vildskab i læreruddannelsen. Vi skal turde. Det er en forudsætning for at øge overligger-højden. Der skal være plads til nedrivninger og fejlskud undervejs".

Alle skal bidrage til at hæve niveauet - gerne i samspil med universiteter og kommuner.

"Det stiller yderligere krav til ledelsen af professionsbacheloruddannelserne. Til gengæld skulle politikerne måske benytte lejligheden til at trække sig lidt tilbage og regulere lidt mindre i læreruddannelsens maskinrum - i denne Danmarks i forvejen mest regulerede uddannelse".