BLOG

Empty article - Subtitle

Synes du, at fremtidens skole skal bygge på evidens og synlig læring på alle niveauer?

Københavns Kommune satser tilsyneladende benhårdt på at forringe folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har tidligere skrevet om de mange små lyspunkter, den seneste tid har budt på i forhold til at genskabe en mere tænksom pædagogik i Danmark. Med forårets mange fornuftige meldinger fra politikere og forskere kunne man næsten gå hen og blive regulær optimist, hvilket i denne Brinkmann`ske tidsalder jo ikke er det letteste at udholde.

Heldigvis har vi Københavns Kommune, der på fornem vis kan få én ned på jorden igen. Kommunen søger nemlig ”læringskonsulenter” til en afdeling, der mærkeligt nok kaldes ”Fagligt Center” (selv om det første, afdelingen forventer af kommende medarbejdere er, at de ”synes” noget fagligt set absurd). Konsulenterne skal have fokus på udskolingen og dansk som andetsprog. Her kan indholdet af stillingsopslaget læses:

Brænder du for at skabe læring og progression for alle børn?

Vi søger læringskonsulenter med særligt fokus på udskolingen eller/og dansk som andetsprog til vores faglige supportteam.

Københavns Kommune er optaget af at skabe udvikling, læring og trivsel for alle børn, som gør flere elever i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det gør vi ved at

  • styrke den faglige kapacitetsopbygning på skolerne
  • omsætte og implementere evidensinformeret god praksis
  • styrke skolernes evne til at arbejde med elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer
  • understøtte skolernes arbejde med synlig læring og elevmotivation
  • gennemføre korte intensive læringsforløb og gruppevejledning (pilotprojekter, der senere skal bredes ud)
  • styrke skolernes samarbejde med og orientering mod ungdomsuddannelserne.

Fagligt Center i Børne- og Ungdomsforvaltningen søger læringskonsulenter, der kan supplere teamet af kommunens læringskonsulenter med kompetencer inden for særligt udskolingen og Dansk som andetsprog.

Dine arbejdsopgaver

Du skal have størstedelen af din arbejdstid ude på skolerne, hvor du skal

  • rådgive, formidle og omsætte viden til praksis på skoler, i team og i klasseværelser
  • vejlede lærere og pædagogisk personale på skolerne i at udvikle god praksis, facilitere og planlægge læringsprocesser i samarbejde med ledelser, ressourcepersoner og øvrige medarbejdere
  • understøtte kvalitetsudviklingen af teamsamarbejdet
  • understøtte skoleledelserne i deres faglige, pædagogiske ledelse
  • koordinere faglige netværk
  • medvirke i projekter og deres efterfølgende implementering og forankring.

Vi forventer, at du

  • synes, fremtidens skole skal bygge på evidens, synlig læring på alle niveauer
  • har viden om og erfaring med den pædagogiske praksis på skoleområdet
  • har et indgående kendskab til forandringsprocesser, rådgivning og vejledning.
  • har erfaring med og kompetencer til at inspirere og støtte lærere og pædagogisk personale i at arbejde med synlig læring, differentieret undervisning og inkluderende læringsmiljøer
  • har mod på at støtte, udvikle og udfordre skolerne i deres pædagogiske praksis
  • har relevant grunduddannelse og efter/videreuddannelse
  • i forhold til udskolingsområdet er det afgørende, at du har kendskab til ungdomsuddannelsessystemet, det obligatoriske emne ’Uddannelse og job’ og uddannelsesparathedsvurderingen i 8. klasse
  • i forhold til DSA er det afgørende, at du har efter/videreuddannelse inden for dansk som andetsprog.

Vi tilbyder

  • et professionelt læringsfællesskab i Fagligt Center, som består af ca. 80 medarbejdere med stærke og forskellige kompetencer inden for det pædagogiske arbejde med kommunens børn og unge (0-25 år).
  • et fagligt fællesskab i et team med andre udgående læringskonsulenter som sparrer, planlægger, evaluerer og udvikler ny praksis i samarbejde med lærere og pædagogisk personale på skolerne
  • en uhøjtidelig og travl arbejdsplads med gode muligheder for faglig og personlig udvikling.

Der er ansøgningsfrist den 16. juni 2016, hvis man ellers ”synes” at fremtidens skole skal bygge på evidens og synlig læring "på alle niveauer”. Man bør naturligvis også være indstillet på at ignorere folkeskolens formålsparagraf i jagten på den totale tilpasning og effektivitet, idet førstnævntes ordlyd efter alt at dømme er i direkte modstrid med beskrivelsen af jobbet. I hvert fald ser både åndsfriheden og kendskabet til dansk pædagogisk og demokratisk tradition ud til at have særdeles trange kår i kommunens "faglige center" på skoleområdet. Skulle det forholde sig anderledes, er jeg meget spændt på at se, hvordan man mon har tænkt sig at indføre evidens og synlig læring "på alle niveauer" under den gældende formålsparagraf.

Hvis jeg havde børn i København, ville jeg skynde mig at finde en god friskole. Heldigvis bor jeg selv i en lidt mere civiliseret del af landet, hvor vi som skatteydere vist ikke ansætter embedsfolk til at "synes" noget bestemt, der harmonerer meget dårligt med både sund fornuft, love og demokratisk tradition.

Referencer:

Københavns kommune søger læringskonsulenter: http://www.kk.dk/indhold/laeringskonsulenter-med-fokus-pa-udskolingen-og-dansk-som-andetsprog-til-fagligt-center

Teoretisk ramme for indlæggets kritiske tone: Mårtensson, Brian Degn (2015): Konkurrencestatens pædagogik - en kritik og et alternativ. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.