Lærere: Sværere at lykkes med inklusionen

Der mangler voksne, der mangler resurser, og der mangler forberedelsestid, viser en ny medlemsundersøgelse fra DLF. Både når det gælder forberedelsestiden og inklusion er situationen stærkt forværret siden 2013.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mulighed for at lykkes med inklusionsopgaven får den laveste score i den undersøgelse, som DLF har sendt ud til de aktive medlemmer. Over 15.000 har svaret. Kun 10,6 procent af medlemmerne mener, at de har en nogenlunde god mulighed for at støtte børn med særlige behov.

Manglen på resurser skaber konflikter og gør det vanskeligere at udføre god undervisning, lyder det i kommentarerne.

Undersøgelsen viser generelt, at lærerne oplever, at der er et dårligere samlet skoletilbud til eleverne nu end i 2013. 

Dårlig forberedelsestid

DLF-undersøgelsen har også spurgt til læreres og børnehaveklasselederes jobtilfredshed og forberedelsestid.

Hele 81,7 procent oplever i dag, at de ikke har tilstrækkelig tid til at forberede undervisningen. I 2013 var det 43,9 procent, der svarede sådan. En markant stigning der har fundet sted siden indførelsen af folkeskolereformen. I den nye undersøgelse har lærerne haft mulighed for at svare fra midten af november 2015 til begyndelsen af januar 2016.

Manglende tid og mængden af opgaver er en udfordring, er meldingen fra en stor gruppe. De oplever, at de leverer en dårligere kvalitet af undervisning og ikke har tid til det enkelte barn og til samarbejdet med kolleger.

575 har valgt at skrive en kommentar om forberedelsestiden.

I undersøgelsen bliver medlemmerne også spurgt, om arbejdsforholdene har fået dem til at overveje at søge job i en anden kommune. Det svarer 41 procent, at de har overvejet i det seneste år. Der er her sket en stigning fra 31,4 procent i 2013. Især har lærere i 30'erne, 40'erne og 50'erne overvejet et jobskifte.

Lærerne flytter efter bedre arbejdsvilkår

I næste nummer af fagbladet Folkeskolen, som udkommer den 9. juni følger et stort tema om, hvordan lærerne oplever arbejdsvilkårene i andet år med folkeskolereformen.