Anmeldelse

Learning Tech

Hvis du har rigtig god tid ...

En samling af artikler, som kan være svært tilgængelige, hvis man ikke er meget interesseret i læremidler og læremiddelforskning med et metaperspektiv på forståelse for, hvad og hvem der har indflydelse på forskningsindsatsen inden for læremidler i Skandinavien.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med tidsskriftet "Learning Tech - Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi – Læremiddelforskning i Skandinavien – Status og perspektiv" får man præcis det, bogen antyder. Nemlig en temmelig substantiel samling af videnskabelige artikler inden for nævnte felt. Derom kan man mene, hvad man vil, men denne anmelder tænker, at det for størstedelen af Folkeskolens læsere vil være en anelse for uinteressant. Ikke at samlingen af artikler ikke er aktuel, men man skal være enten virkelig interesseret i læremidler og læremiddelforskning, netop sidde og skrive opgave inden for området eller have usandsynlig godt med tid, som ikke kan bruges bedre andetsteds.

Fakta:

Titel: Learning Tech

Sider: 114

Forlag: Læremiddel.dk

Jeg vil spare læserne for detaljerede beskrivelser af, hvordan læremiddelforskningen i Norge efter Kundskabsløftet i 2006 har udviklet sig, eller en større diskussion af didaktiske konsekvenser af teknologianvendelse i hjem og skole i Norge.

Det, som nok vil vække størst interesse i den danske læserskare, er sandsynligvis Thomas Illum Hansens historiske overblik over, hvordan læremidler, forskning i læremidler og betingelser for produktion og brug af læremidler har ændret sig fra 1985 og frem til 2015. Her introduceres blandt andet en beskrivelse af behovet for et bredt læremiddelbegreb, som er bedst kendt som en skelnen mellem didaktiske, semantiske og funktionelle læremider.

En anden artikel i samlingen er af Cathrine Hasse, som på folkeskolen.dk måske er bedst kendt for sit arbejde med projektet Technucation, som aktuelt bidrager til diskussionen om resurser til lærernes it-kompetencer. I denne artikel diskuteres primært begrebet teknologiforståelse, hvor begrebet er opstået, og hvorfor teknologiforståelse er et vigtigt redskab i fremtidens håndtering af teknologiens kulturpåvirkning.

Hvis du som læser stadigvæk er med, så vil du formentlig have en god fornemmelse for, om dette tidsskrift er noget for dig. I disse tider med knap forberedelsestid vil jeg håbe, at denne anmeldelse har sparet dig for tiden med at læse bagsiden af bogen eller har fået dig til at flyve ind på læremiddel.dk's hjemmeside for at sikre dig et eksemplar. God fornøjelse i begge tilfælde.

Powered by Labrador CMS