Debat

It-kompetence hos lærere?

Jeg sidder lige i dette øjeblik og er ved at lægge sidste hånd på min eksamensopgave i faget teknologi og digitale læremidler i matematikfaget på vejlederuddannelsen. Overskriften på min opgave er blevet "Er gamification lig med motivation?"

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den hverdag alle vi lærere befinder os i er omgivet af it. Vi kan hverken komme uden om det i fælles mål, i planlægningen eller hos den målgruppe vi forsøger at fange hver eneste dag. 

Vores elever er superbrugere, og hvad er vi så? 

Det spørgsmål har jeg stillet mig selv utallige gange, mens jeg har taget modullet på vejlederuddannelsen om it og teknologi. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg synes da selv jeg er rimelig godt med inden for it, nye apps og programmer, men hold da op en helt ny verden der har åbnet sig for mig. 

Tiden er gået med at undersøge nye spil, og snakke om inden for hvilke fagområder de kunne inddrages i undervisningen. Snakke om programmer, jeg godt vidste fandtes, men som jeg aldrig har haft tiden til at sætte mig ind i - men nu er jeg på grænsen til superbruger inden for bl.a. Sketch up.

Jeg ville ønske, at alle lærere kunne få lov til, at komme på it-kompetence udviklings kursus tit og ofte. Så it kunne blive integreret på en mere innovativ måde, end det er tilfældet der hvor jeg færdes.

Det ved jeg godt ikke kommer til at ske! Så derfor giver det endnu mere mening for mig, at jeg sidder (sammen med 8 andre) og nørder it, for at kunne komme ud og dele og sparre med mine kollegaer - For at vi sammen kan udvikle fremtidens it-skole.